Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Jan Drijver geeft elke avond een roepje

Opstappers onmisbaar op de vloot

TEXEL - Ze zijn onmisbaar voor de vloot. Ze voegen zich probleemloos tussen de vaste bemanning en kunnen op waardering rekenen. Opstappers zijn breed inzetbaar. In geval van nood kunnen schippers een beroep doen op de interim-opvarende. Maar soms zijn er ook ‘vroegboekingen’. Jan Drijver (ex-TX 9) uit Oosterend is sinds 2002 opstapper.

Jan Drijver heeft al op heel veel kotters zijn sporen verdiend. Behalve dat hij volgens velen een goede kracht is, roert Jan ook graag zijn mond. Hij kent de vloot van noord tot zuid en hoort regelmatig de eerste nieuwtjes. Hij heeft daardoor aan boord altijd wel wat interessants of iets leuks te melden. Voor de vaste ploeg is-ie dan een aangename afwisseling. ,,Elke week zie je dezelfde gezichten. We kennen elkaar door en door. Nou, Jan komt overal en steekt in de messroom of in de brug graag van wal’’, aldus Gerard Slootemaker, opvarende van de TX 68.

Vanwege een gedwongen afwezigheid van Gerard vorig jaar deden Cor Daalder en Pieter Aris van der Vis een beroep op hun eilandgenoot. Jan Drijver hoefde niet lang na te denken. ,,Ik hoefde niet van het eiland af. Kon zo aan boord stappen. Dat is wel eens anders’’, vertelt Drijver. ,,Ik ben wel eens opgestapt aan boord van de TH 7, ARM 25 en de SCH 18. Dan moet ik vroeg de deur uit om op tijd in Stellendam of Vlissingen te zijn. In het begin heb ik veel reizen met Eurokotters gemaakt. De oude SL 9 van Anton Dekker was één van de eerste Eurokotters waar ik mee meeging. Garnalenkotters kwamen ook in beeld. Toen liep ik nog met het idee rond om ooit terug te komen in de visserij. Dus dacht ik hier en daar wat op te kunnen steken.’’

Kotter verkocht
Jan Drijver nam na het overlijden van zijn vader het familiebedrijf over. Dat waren in zijn ogen turbulente jaren. Met de TX 9 verdienden de Drijvers hun brood.  De TX 9 werd ooit gebouwd als ARM 4 en vernummerde later in UK 179. In 1993 kocht Drijver de Urker kotter en na negen jaar gevist te hebben, gaf hij er de brui aan. ,,De kotter is toen verkocht aan een Kroaat die er mee op tonijn ging vissen voor de kust van Australië. Eerst met een ringzegen vangen en dan in kooien naar de wal slepen om de tonijn daar af te mesten. Ik weet niet of onze kotter nog vaart. In elk geval liep ik toen na de verkoop nog met de gedachten rond om opnieuw te starten. Nou, daar is het dus niet van gekomen. Het werd er allemaal niet beter op met die dure gasolie.’’

Vervolgens vond Jan zijn draai als opstapper. ,,Op die manier blijf je nauw betrokken bij de sector. Ik ben ook eens mee geweest met de SCH 65. Dat flyshooten is aardig aanpakken. Mooie visserij, maar voor mij veel te lang reizen vanaf Texel.’’ De laatste jaren zijn het vooral opvarenden van Texelse kotters die hij vervangt. De schippers van de TX 1, TX 3, TX 29 en de TX 38 hebben allemaal al een beroep op hem gedaan. ,,Het meest ben ik met de TX 68 mee geweest. Soms maken we al in het begin van het jaar afspraken voor de vakantieperiode.’’

De afgelopen maanden was Jan meerdere keren met de TX 43 en ook weer een paar keer mee met de TX 68. Eind deze maand staat de TX 1 op de planning. Wat de bemanningen van alle kotters zo bijzonder vinden aan Jan is dat hij elke avond rond etenstijd een roepje geeft. Zijn gezin krijgt dan de hartelijke groeten, evenals de overige ingezetenen van Oudeschild en Oosterend. Als ze luisteren.