Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
AD Haringtest: van absolute top tot beslist oneetbaar

Simonis wint voor derde keer

DEN HAAG – Winnen met een tien. Beter kan dus niet. Net als vorig jaar (met een 10-) en in 2001 is Vishandel Simonis uit Scheveningen eerste geworden in de AD Haringtest.

Voor de spraakmakende test bezocht het testteam (haringkenner Aad Taal, keurmeester John Oosterhuis en verslaggever Paul Hovius) maar liefst 144 adressen verspreid over Nederland.

Het jaar 2016 geldt als een kwalitatief zeer goed haringjaar. Met een goede behandeling kan er een prima product geleverd worden. Nummer 26 heeft nog een 9, nummer 48 een 8 en nummer 82 nog een 6. Vette haring betekent ook dat er veel aandacht en vakmanschap vereist is om een goed product te kunnen afleveren, zeker met hoge buitentemperaturen in combinatie met verkooppunten in de buitenlucht. Vanaf nummer 83 gaat het pijlsnel omlaag; de laatste 30 plaatsen krijgen zelfs een 2 of minder. Haring van de supermarkt bevindt zich in de AD Haringtest steevast in de allerlaagste regionen. Naast Simonis staan in de top 5 alleen maar bekende namen: Atlantic (Leiden), Vishandel Koning (Rijswijk), Visspecialist Tom Tuijp (Vleuten) en Schmidt Zeevis (Rotterdam).

Het testteam bezocht de adressen in de periode 15-30 juni. Per adres worden vier haringen gekocht. Twee haringen worden ter plekke beoordeeld, onder meer op smaak, twee haringen worden direct diepgevroren en in een laboratorium onderzocht op bacteriën en vetgehalte. Het AD is er zich van bewust dat de AD Haringtest een momentopname is. Na het opmaken van een voorlopige eindstand worden in ieder geval de bedrijven uit de voorlopige top 10 een tweede keer bezocht.

Op de foto vader Dennis en zoon Jordy Simonis (die de haringbrigade bij Simonis aanvoert) tussen hun personeel met de wimpel voor de beste haring.