Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwbouwer van Padmos

Mosselboot BRU 84 compact en efficiënt

BRUINISSE - Een compacte mosselboot waarmee je zo efficiënt mogelijk hangcultuurmosselen kan oogsten. Met die wens stonden opdrachtgever Leen Hoogerheide en schipper Jaap Deurloo eind vorig jaar bij scheepsbouwer Padmos in Bruinisse op de stoep. Het eindresultaat kwam vorige week in de vaart: de gloednieuwe BRU 84 ‘Sacker’ van Hoogerheide Deli Mossel.

Hoogerheide heeft ruim een kwart eeuw ervaring in de mosselhangcultures in de Zeeuwse stromen. Vanaf zijn vakantieoord in Portugal laat hij weten dat een groter en robuuster schip echt noodzakelijk was. ,,Na de recente uitbreiding van het bedrijf met mosselhangcultuurlocaties in de mattenhaven bij Neeltje Jans waren de oogst- en verwerkingscapaciteit van de BRU 85 niet meer toereikend. Jaap Deurloo en ik waren het er snel over eens dat in verband met de afstand tussen de locaties bij Bruinisse en Neeltje Jans het nieuwe schip snel en zeewaardig moest zijn, en een laadcapaciteit van minstens 200 mosselton moest hebben. Verder moest het nieuwe schip ook niet te lang zijn, wendbaar en voldoende ruimte hebben voor alle geavanceerde techniek die aan boord geplaatst moest worden.’’

De ruime brug werd keurig ingetimmerd door de vaklieden van IJtama.De ruime brug werd keurig ingetimmerd door de vaklieden van IJtama.Hoogerheide is zeer tevreden over hoe Padmos met die wensenlijst aan de slag is gegaan en een bijzonder functionele ...Padmos-directeur Leon Padmos blikt terug op een ‘leuk en mooi bouwproject’. In navolging van de BRU 35 voor de Firma Bout is de BRU 84 de tweede nieuwbouwer die Padmos dit jaar voor mosselhangcultuurkwekers in Zeeuwse wateren heeft gebouwd. ,,Met deze boot kunnen de mannen goed vooruit tussen de kweekhavens op de Oostkop en Neeltje Jans’’, aldus een tevreden Padmos.

De BRU 84 wordt voortgestuwd door een 480 pk sterke Mitsubishi-hoofdmotor, waarmee een vaarsnelheid van 10,7 mijl kan worden bereikt. De ZF-keerkoppeling van Van Stigt staat tussen de krachtbron en de vijfblads Van Voorden-schroef. Het hulpvermogen wordt verzorgd door een ‘Mits’ van 140 kVA. Daarnaast is er een havensetje geïnstalleerd van 6,5 kVA.

De overige bedrijven die aan de afbouw van de BRU 84 meewerkten zijn: Mostacon (casco), Westhoeve (elektriciteit), IJtama (timmerwerk), Kramer Machines, (vangstverwerking), De Jong (hydraulische kraan), A.P.H. Holland (pompen), Kalkman (boeg- en hekschroef), Axces (zenders) en Alpathron (nautische apparatuur).