Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Oplevering twee weken voor afgesproken tijd

BRU 35: efficiënte mosselhangcultuurvanger

BRUINISSE – Padmos in Bruinisse heeft voor het eerst in het ruim 80-jarige bestaan een compleet nieuw vaartuig voor de mosselhangcultures ontworpen en afgebouwd. De opdrachtgevers Jan en Martin Bout zijn verguld met hun nieuwe BRU 35 ‘Johanna’, waarvan het casco werd gebouwd door Mostacon in Stellendam.  Een officiële overdracht ligt nog in het verschiet.

De pioniers Wim en Piet Bout startten in het begin van de negentiger jaren met het experimenteren met hangcultuurmosselen in de noordelijke tak van de Oosterschelde. Een uit Zuid-Europese landen overgewaaid fenomeen, dat in het Zeeuwse gewest destijds nog niet door iedereen werd omarmd. Een kwart eeuw later zijn de omstandigheden drastisch gewijzigd. Zodra de hangcultuurmosselen aan de vooravond van het bodemseizoen, eind mei/begin juni, zijn ‘uitgemelkt’ staan met name restauranthouders en groothandelaren in de rij om de eerste vruchten van de nieuwe mosseloogst te plukken.

De broers Jan en Martin Bout Wzn. is het kweken van mosselen in hangcultures met de paplepel ingegeven. Ze zijn destijds kleinschalig gestart, met kleine open sloepen, en nu ligt er een gloednieuwe BRU 35 ‘Johanna’ in de Bruse gemeentehaven. Het schip is vernoemd naar hun inmiddels overleden moeder Jannie Bout-Manni.

BRU 35 efficiënte mosselhangcultuurvangerBRU 35 efficiënte mosselhangcultuurvangerDe ‘Bouten’ zijn blij met hun nieuwe aanwinst. Martin Bout legt uit: ,,De vorige boot was te klein. We hebben nu een laadcapaciteit van 100 tonnen. Met drie davits aan boord kan er veel makkelijker aan de lijnen gewerkt worden.’’ Eén mosselton bedraagt 100 kilo. Over het nieuwe schip niets dan lof. ,,Dat is keurig en strak gebouwd, en zelfs twee weken voor de afgesproken tijd opgeleverd. Dat mag ook wel eens gezegd worden!’’

De ‘kweekvijvers’ van de nieuwe BRU 35 zijn met name gelegen in de noordelijke tak van de Oosterschelde. Nader omschreven betreft dat de kweeklocaties benoorden de gemeentehaven van Bruinisse en in de Oostkophaven langs de Grevelingendam. Daarnaast exploiteert Bout ook een kweekproject op de Vuilbaard in de Oosterschelde en doet men proeftesten met mosselhangcultures onder de rook van de Brouwersdam in het Grevelingenmeer.

Leveranciers
Het nieuwe schip meet 12,5 bij 4,5 meter. Evenals twee jaar geleden het casco van de handkokkelvisser TX 96 werd ook het casco van de BRU 35 gebouwd door aluminiumbouwer Mostacon in Stellendam. ,,Het is een net, sterk en goed afgelast casco. De mannen kunnen er beslist goed hun werk mee doen’’, zegt bedrijfsleider Rinus Geuze van Padmos.

De BRU 35 is voorzien van een Mitsubishi-hoofdmotor (117 kW) en een door Kalkman geleverde boegschroef (15 kW). Op het achterdek installeerde Machinefabriek W. Bakker uit Yerseke een uitgekiende en efficiënte verwerkingsinstallatie. De overige bedrijven die aan de afbouw van de BRU 35 meewerkten zijn Westhoeve (elektriciteit), IJtama (timmerwerk), Alphatron (nautische apparatuur) en Exalto (schroef).