Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Terugblikken en vooruitkijken op nieuwjaarsreceptie Nederlands Visbureau

Frontoffice voor vis blijft nodig

AMSTERDAM – Het Nederlands Visbureau heeft in 2014 een indrukwekkende hoeveelheid activiteiten ontplooid. Ook voor 2015 heeft het kleine team van het verzelfstandigd Visbureau grote plannen. Voor specifieke campagnes voor deelbranches zullen echter extra middelen van deze branches beschikbaar moeten komen. Boter bij de vis! Op een gezellige nieuwjaarsreceptie in Amsterdam werd vorige week vrijdag teruggeblikt en vooruitgekeken. Met Marijke Helwegen als special guest.

De aanwezigen in de knusse ‘Skihut’ werden welkom geheten door voorzitter Diek Parlevliet van de Stichting Nederlands Visbureau. Parlevliet ziet het Visbureau, zeker nadat het Productschap Vis is opgehouden te bestaan, als ‘dé plek waar we elkaar vanuit alle schakels in de keten, van schip tot schap, treffen’. VisNed, de Nederlandse Vissersbond, de Redersvereniging voor de Zeevisserij, de Visfederatie, de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten en de Haringgroothandelsvereniging gaven in 2013 het commitment voor een doorstart van een nieuw, zelfstandig Nederlands Visbureau. Voor alle bedrijven uit de visketen is dit een ‘front-office’; een duidelijk informatieloket voor zowel pers, publiek en relevantie organisaties als voor de ondernemers zelf.

De grote diversiteit van de vissector stelt het Visbureau voor een grote uitdaging. De visserman zal immers verwachten dat vooral de door hem gevangen vissoort wordt aangeprezen, visserijgemeenten zien graag vispromotie tijdens hun visserijdagen, een groothandelaar die voornamelijk importvis verhandelt wenst informatie over alle vis die in Nederland wordt verhandeld, terwijl de traditionele visdetaillist wellicht het liefst ziet dat het woord supermarkt uit de woordenlijst van het Visbureau verdwijnt.

Toch gaat stichtingsvoorzitter Parlevliet ervan uit dat het overgrote deel van de ondernemers in de visbranche de noodzaak ziet tot samenwerking in de communicatie over vis, visserij, vissector en visconsumptie, en de noodzaak tot continuïteit van het instrument voor deze communicatie: het Visbureau. ,,Laten we ons realiseren dat deze activiteiten vrijwel allemaal – direct of indirect - de hele vissector ten goede zullen komen. Waar wij met z’n allen profijt van zullen hebben.’’

Met een klein team en een bescheiden beurs is het nieuwe, verzelfstandigde Visbureau het laatste anderhalf jaar voortvarend doorgegaan met promotionele acties ten behoeve van de visketen. Omdat deze niet altijd doorkomen tot op het niveau van de individuele ondernemer werd op de nieuwjaarsreceptie tijd ingeruimd voor een terugblik, in beelden. Directeur Agnes Leewis vertelde daarna wat er voor volgend jaar van het Visbureau verwacht kan worden.

In grote lijnen gaat het Visbureau op de ingeslagen weg door. Met het Holland Paviljoen in China en scholpromotie nog even met een vraagteken. Het Visbureau hoort graag of er ondernemers zijn die de communicatie over hun producten willen verbeteren, en wil die ondernemers hierin graag bijstaan.

Facelift

Stijlicoon en het gezicht van de plastisch chirurgie Marijke Helwegen wil de Nederlandse vissector ook graag bijstaan. Volgens haar heeft de vis zelf absoluut geen facelift nodig. Het imago van vis kan echter wel een facelift gebruiken. Want hoe is het toch mogelijk dat de inwoners van een maritieme natie als Nederland gemiddeld nog geen 4,5 kilo vis per jaar eten? Helwegen heeft een ook door jongeren veelbekeken eigen YouTube-kanaal. Zij beloofde dat ze hier regelmatig korte, lichtelijk humoristische filmpjes over vis zal plaatsen.

Er werd op het nieuwe jaar getoost met warme glühwein. Warm was ook de gerookte zalm. Rechtstreeks uit de rookton, die door Damespaling uit Spakenburg, met assistentie van Alex Koelewijn, buiten was opgesteld. Zelfs de meest doorgewinterde vishandelaren waren ervan onder de indruk.

Nederlands Visbureau 2014

-    Campagne Vis van de maand/Mannen van de Zee

-    Digitale wekelijkse (30.000 adresssen) en maandelijkse nieuwsbrieven

-    Tijdschrift VisCulinair (oplage 30.000)

-    Websites visrecepten.nl, visbureau.nl en het internationale dutchfish.nl

-    Platforms op sociale media Facebook, Twitter en YouTube

-    Aansturen foodbloggers

-    Presentatie Visconsumptiecijfers GfK

-    Scholcampagne Duitsland

-    Garnalencampagnes

-    Visbeurzen Brussel, Spakenburg en China

-    Deelname Vispiratiedagen

-    Haringpromotie (eerste vaatje Nederland en Duitsland, enquête, Harry Haring-toer, haring als mascotte op diverse gelegenheden)

Nederlands Visbureau 2015

De financiële middelen die nu beschikbaar zijn voor het Nederlands Visbureau zijn in feite niet meer dan een basisfinanciering voor de medewerkers en huisvesting. En voor de basisactiviteiten: het GfK-visconsumptieonderzoek, het promoten van visconsumptie door middel van recepten op de veel bezochte social media en het kwartaalmagazine Visculinair. Het inluiden van de start van het nieuwe haringseizoen, met een veiling van het eerste vaatje in zowel Scheveningen als in het Duitse Hamburg, wordt verzorgd met extra middelen vanuit de haringgroothandel.

Overige activiteiten, zoals het faciliteren van een Holland Paviljoen voor ondernemers tijdens de vakbeurs in Brussel en wellicht weer in China en promotie van Noordzeevis (met name schol), worden kostendekkend verricht in opdracht van de betreffende (groep) ondernemers.

Vanuit de sector klinken regelmatig geluiden dat het Nederlands Visbureau meer promotie moet maken voor Nederlandse vis/Noordzeevis. Parlevliet: ,,Men kan niet van het Visbureau verwachten dat wekelijks promotieacties voorbijkomen in krant, tijdschrift, laat staan televisie of radiocommercials. Hiervoor zijn hele andere bedragen vereist dan die waar het Visbureau momenteel mee moet werken. Dus ziet u met elkaar graag gerichte activiteiten of campagnes voor uw deelbranche, dan moet deze deelbranche of een groep ondernemers daarbinnen hiervoor extra middelen beschikbaar stellen.’’