Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Trawlers en handel dragen fors bij aan 56.500 euro voor Bio Vakantieoord

Makro pakt eerste vaatje op veiling nieuwe stijl

SCHEVENINGEN – Een veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe in een nieuwe setting. Wat niet veranderd is was het zware werk van veilingmeester Maarten Mens om het bedrag op de teller fors op te stuwen. Het eindresultaat afgelopen woensdag in de afslaghal van Scheveningen: 56.500 euro voor Bio Vakantieoord. Makro deed het laatste bod.

Na meer dan twintig jaar veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe in de mijnzaal van de Scheveningse afslag is organisator Nederlands Visbureau er in geslaagd een (vrijwel) nieuw evenement neer te zetten. De link naar de bioscoop (ooit was de Bioscoopbond oprichter van Bio Vakantieoord) werkte door in de rode loper bij aankomst, de filmposters, de aankleding van de afslaghal als bioscoopzaal, de popcorn en de spannende filmtrailer met de aankomst van de Hollandse Nieuwe.

De haringeter vergrijst. Directeur Agnes Leewis benadrukte in haar welkomstwoord dat het Visbureau de oudere haringconsument zeker blijft koesteren, maar dat ook aansluiting wordt gezocht bij jongere consumenten. Er moet immers nieuwe aanwas komen. Daarom is de campagne dit jaar meer gericht op jongeren. Het was afgelopen woensdag te merken. Er waren hippe cocktails, en op de veiling liepen veel ‘nieuwe’, jonge gezichten rond die nog nooit een veiling van het eerste vaatje hadden bijgewoond, waaronder veel ‘foodbloggers’.

Uiteraard was er een vaatje Hollandse Nieuwe. Visspecialist Jaap Koning als lid van de jury: ,,Dit jaar geen competitie-element, maar een symbolisch eerste emmertje dat een algeheel beeld moet schetsen van de haring dit jaar.’’ Dit emmertje werd binnengebracht door zangeres Manuëla Kemp, gezeten achterop een motor die de hal in kwam rijden.

Juryvoorzitter Peter Koelewijn opent het vaatje om met de keuring te kunnen beginnen, de juryleden Jaap Koning, Alain Caron en Julius Jaspers kunnen niet wachten.Juryvoorzitter Peter Koelewijn opent het vaatje om met de keuring te kunnen beginnen, de juryleden Jaap Koning, Alain Caron en Julius Jaspers kunnen niet wachten.Het eerste vaatje ...Er dienden zich geen directe, echte concurrenten voor het vaatje aan. Even leek het Makro contra Sligro te worden, maar Sligro trok zich snel terug, en Makro ging door. Tot het einde. De hamer viel na het laatste bod van Makro. Het eindresultaat: 56.500 euro.

Directeur Frans Wientjes van Bio Vakantieoord is er gelukkig mee. ,,Met dit mooie bedrag kan onze stichting voor elke duizend euro een gezin met een kind met een complexe handicap een fijne vakantie in ons land bieden.’’

Voor de Makro is het in de wacht slepen van het eerste vaatje niet ongewoon. ,,Het is de vierde keer. We dragen zowel het goede doel als de haring en andere verse vis een warm hart toe, en het past prima in onze bedrijfsfilosofie’’, aldus Ronald van den Burg, divisiemanager Vers van Makro Nederland. Hij zou de ochtend erna (donderdag) eerst te gast zijn bij Chiel Beelen op Radio 3FM. Daarna zou de Makro het vaatje aanbieden aan een goede klant, Laurent Chandrin van restaurant Het Heerenlogement in Beusichem.

Na de altijd hectische taferelen bij de foto met de cheque kon iedereen aan de haring(hapjes). De gewone Nederlander moest nog even wachten. De keuze van een veiling een dag voorafgaande aan de eigenlijke start van de verkoop van Hollandse Nieuwe (donderdag) moet gunstig uitpakken met de publiciteit.

Ook in België en in Duitsland startte de officiële verkoop op donderdag 12 juni. In Duitsland waren er zelfs twee veilingen: de ‘traditionele’ veiling en seizoensopening in Bremen gisteren (donderdag), en een nieuwe, door het Nederlands Visbureau georganiseerde veiling in Hamburg afgelopen woensdag. Opbrengst in Hamburg: 22.000 euro voor SOS Kinderdorf.

Facts
Jaarlijks wordt rond de 25.000 ton haring gebruikt voor de verwerking tot maatje. Van de in totaal 180 miljoen maatjesharingen worden er 76 miljoen in Nederland gegeten en 14 miljoen in België. De Duitsers werken jaarlijks 90 miljoen stuks weg.

De aanvoer en verwerking vindt voor het grootste deel plaats in de Noorse plaatsen Egersund en Kalvag en in het Deense Skagen. Beide landen hebben rond 50 procent aandeel in aanvoer/verwerking.