Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Multifunctionele kotter voor firma Boerdijk

WR 40 ‘Made in Holland’

WIERINGEN – Op garnalen, op tong en zelfs twin-riggen. De nieuwe WR 40 van Gerrit en Peter Boerdijk kan het allemaal. ,,We willen zo flexibel mogelijk zijn’’, aldus schipper Gerrit Boerdijk. De Wieringer firma heeft ook gekozen voor een zo Hollands mogelijk schip, van begin tot eind in Nederland gebouwd.

Niet ontevreden was schipper Gerrit Boerdijk over de vangst die vorige week vrijdag in Harlingen gelost kon worden. De WR 40 levert standaard garnalen aan Klaas Puul en lost in Harlingen bij GPM Seafood. Buitengaats zijn er nog genoeg kwallen om de garnalenvissers het leven zuur te maken, maar in de Waddenzee viel het volgens Boerdijk wel mee. De prijs lag op een goeie zes euro.

De nieuwe WR 40 heeft inmiddels de derde visreis achter de rug. Een feestelijke officiële overdracht is er nog niet geweest. Die wordt waarschijnlijk over de zomer heen getild. De Boerdijken, die naast de nieuwe WR 40 ook de WR 20 in de vaart hebben (met Peter als schipper), willen nu vooral vissen.

De WR 40 mag dan bijna geheel ‘Made in Holland’ zijn, het vissen gaat met het garnalenpulssysteem van het Belgische Marelec. Dat systeem staat ook op de TX 25 en de HA 31 en wordt binnenkort op de TH 10 geïnstalleerd. De firma uit Nieuwpoort leverde ook de Marelec D lijntrekkracht- en lijnlengtemeter.

Belangstelling

De kotter is getekend door Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen. Het schip meet 23,00 meter lengte over alles, is 6,20 meter breed en heeft een holte van 2,52 meter. Om een optimale waterstroom te verkrijgen is voor het onderwaterschip advies ingewonnen bij MARIN. De opbouw is volgens Hernand Jansen in goede samenspraak gegaan met de opdrachtgever. Jansen: ,,Zo wilde Boerdijk bijvoorbeeld kombuis en stuurhut gelijkvloers, en een wat hogere mast om de tuigen hoger op te kunnen toppen.’’ Er is volgens Jansen meer belangstelling voor een soortgelijke kotter, maar daarover kan hij verder nog niks zeggen.

Een rode Scania hoofdmotor fleurt de machinekamer op.Een rode Scania hoofdmotor fleurt de machinekamer op.Hoofdmotor is een door Sandfirden Technics geleverde Scania DI13-070M van 300 pk bij 1.550 toeren per minuut. De flexibel ...In de brug speelt Imtech/Radio Holland de hoofdrol. Via de vestiging Delfzijl werd alles geleverd, gemonteerd en in gebruik gesteld wat met navigatie en communicatie heeft te maken, inclusief van Furuno een 2117 radar, SatCompas, AIS en echolood, een Simrad Piloot AP70 en schermen (Nottrot M-line), tv-schotel en Elog Chartworx.

Plaatsgenoot Luyt leverde de speciale 7-trommelige lier inclusief besturing, waarmee naast de boomkorvisserij op garnalen of platvis ook de twinrigvisserij beoefend zou kunnen worden. Monteurs van Luyt sloten de installatie aan in Stavoren. Behalve de lier leverde Luyt onder meer ook een CC Jensen filtersysteem en het giekvalsysteem.

VCU-TCD op Urk leverde stortbakken en opvoer- en leesbanden voor op dek en in het visruim, en tevens een Cooltech slurryijs-machine (met koudemiddel R-407F). Melle de Boer RVS leverde een compleet nieuwe garnaleninstallatie: kookketel en randapparatuur (opvangbak, opvoerband, leesband en koelbak).

Voorzichtig

Het is niet voor het eerst dat Scheepswerf Heijsman een 23 meter schip helemaal afbouwt, maar de WR 40 is wel het eerste vissersschip van die grootte dat op de Staverse werf van stapel liep. ,,Van begin tot eind, inclusief het casco, hebben we het zelf gebouwd’’, aldus werfbaas Siep Heijsman.
Komt er een vervolg? Als het aan Heijsman ligt uiteraard graag. ,,We zijn al voorzichtig in onderhandeling…’’