Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Geslaagde verbouwing Z 53 bij Machinefabriek Padmos

‘In de kombuis een bromvlieg horen, zo stil’

STELLENDAM/ZEEBRUGGE - ,,In de kombuis kun je een vlieg horen brommen, zo stil is het aan boord.’’ Dat zegt een ‘supertevreden’ reder Steve Savels uit Knokke-Heist na een succesvolle hermotorisering en verbouwing van de Z 53 ’Van Eijk’ bij Machinefabriek Padmos in Stellendam. Vorige week vrijdag maakte de Vlaamse eco-roll bokker een geslaagde proefvaart op het Haringvliet.

De Z 53 vorige week vrijdag tijdens de proefvaart op het Haringvliet. De Vlaamse bokker van NV Irina’s vist met brandstof besparende ecoroll-beams van Joël Snauwaert uit Zeebrugge. Uiteraard werden de korren op het Haringvliet niet verder uitgevierd dan op de foto. Foto: Ronnie HameetemanDe Z 53 vorige week vrijdag tijdens de proefvaart op het Haringvliet. De Vlaamse bokker van NV Irina’s vist met brandstof besparende ecoroll-beams van Joël Snauwaert uit Zeebrugge. Uiteraard ...Vrijdagavond om 21.00 uur voeren schipper Kennith Savels (vader Savels was ook aan boord) en zijn bemanning het Slijkgat uit voor de eerste proeftrekken in de zuidelijke Noordzee. ,,We zijn in het ‘gat’ nog een paar keer op de grond ’gestuukt’ en zondagmiddag in Zeebrugge binnengelopen. De stuurmachine lekte en het elektronisch logboek werkte niet goed. Dan doorvissen kun je je niet veroorloven als je zes maanden stil gelegen hebt’’, reageert Savels realistisch. Een monteur van Padmos uit Bruinisse (,,We zijn al 15 jaar klant bij Padmos’’) repareerde maandag de stuurmachine en het logboek was in no time door technici van Imtech (Radio Holland) in België hersteld.

Maandagmiddag koerste de Z 53 onder toeziend oog van de tevreden reder de haven van Zeebrugge uit om in de buurt van het eiland Wight te gaan vissen. Savels (50) viste zelf 34 jaar en laat dat nu graag over aan de jongere generatie. Een andere zoon van Savels is nog in opleiding voor machinist. ,,De jongens en de bemanning hè, daar doen we het allemaal voor’’, vertelt hij goedgeluimd. De 34 meter lange bokker uit 1981 werd in het achterliggende half jaar in Stellendam grondig onder handen genomen. Naast een nieuwe ABC 6DZ-hoofdmotor werden alle belangrijke onderdelen overhaald en/of vernieuwd: de Brusselle-lier bijvoorbeeld (Padmos), de vangstverwerker (Van Rijn), de uitlaten, de ‘lenserij’, de bekabeling (Westhoeve), de sierpijp, de vierbladsschroef met een diameter van 2,20 meter (Van Voorden), de keerkoppeling (Reintjes), nieuw werkdek en interieur (IJtama), het nieuwe plottersysteem (SAM Electronics, Max Sea TimeZero) en het interieur (Duivelands Meubelhuis).

Een bedrijf dat volgens Savels niet ongenoemd mag blijven is Joël Snauwaert uit Zeebrugge. Dankzij deze ‘speciale vakman’ bezorgen de ‘ecoroll-beams’ Savels een brandstofbesparing van 400 tot 500 liter per etmaal. Snauwaert repareerde ook de gieken en leverde nieuwe stortbakken, rollen en schijven. En een fraaie loopbrug om op een veilige manier op en van het achterdek te stappen.