Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Marine Stewardship Council wil gebruik logo verder stimuleren

Royaltystructuur MSC herzien

LONDEN/DEN HAAG – Voor gebruik van het logo van het Marine Stewardship Council moet betaald worden. Het MSC gaat de royaltystructuur met ingang van 1 april dit jaar aanpassen om het gebruik van het keurmerk nog meer te stimuleren.

Logo-licenties zijn essentieel voor de MSC-organisatie. Ruim de helft van de inkomsten komt daaruit. Vraag: Wie betalen daarvoor? Antwoord: Alle ketenpartijen! Gecertificeerde vissers en handelaren met bulkproducten – business-to-business – betalen een vaste vergoeding van 250 tot 2.000 euro per jaar, afhankelijk van het volume. Zo maakt Ingeborg Oosterhuis van het MSC-kantoor in Den Haag duidelijk. Op dit punt verandert er niets.

Daarnaast betalen ketenpartners met een licentieovereenkomst die het keurmerk op consumentenverpakkingen of bij verse vis te koop aanbieden of op de menukaart zetten, nu een vast royaltypercentage van 0,5 procent van hun omzet met MSC-vis. Het is de laatste schakel in de keten die het logo hanteert en de vis aan de consument verkoopt, die normaal gesproken opgave doet aan het MSC en betaalt. Wereldwijd wordt deze royaltystructuur nu voor alle consumentenmarkten aangepast.

Licentiehouders met grotere volumes gaan een gestaffelde royalty betalen: naarmate de verkoopwaarde toeneemt, wordt het royalty-percentage iets lager. Het begint bij 0,5 procent, maar als je tussen de 15 en 30 miljoen US-dollar aan MSC-producten verkoopt, wordt het percentage 0,45. In dit gestaffelde systeem leidt de toevoeging van nieuwe producten dus tot een steeds lager tarief, bedoeld als stimulans voor méér producten van grote spelers aan de toevoerkant.

Zelfstandige verkooppunten zoals viszaken en restaurants die jaarlijks voor minder dan 200.000 Amerikaanse dollar (148.000 euro) groothandelswaarde aan gecertificeerde visproducten verkopen, moeten jaarlijks een vaste vergoeding van 185 euro voor het blauwe keurmerk betalen. Voor deze bedrijven vervalt dus de volume-licentievergoeding. Met een vaste vergoeding verwacht het Marine Stewardship Council dat het gebruik van haar keurmerk toegankelijker wordt en meer bedrijven een licentieovereenkomst zullen ondertekenen.

Volgens het MSC houdt de nieuwe gestaffelde royaltystructuur voor het merendeel van de huidige licentiehouders een verlaging van de logokosten in. ,,We gaan over op deze herziene kostenstructuur na uitgebreid overleg met onze partners en donateurs. De kosten voor deelname aan het MSC-programma vallen voor het gros gunstiger uit. Zo hopen we ook het gebruik van het keurmerk te bevorderen op een wereldwijde markt, die steeds meer vraagt om een geloofwaardige en volledig traceerbare garantie door een derde partij dat vis-, schaal- en schelpdieren duurzaam gevangen zijn’’, aldus topman Rupert Howes van MSC in een persverklaring.

LONDEN - Volgens financieel jaarverslag 2011/2012 komt 56 procent van de inkomsten van het Marine Stewardship Council uit logo-licenties, vorig jaar 8,5 miljoen euro. De totale inkomsten van het MSC in het boekjaar bedroegen 15,0 miljoen euro, de uitgaven waren 11,4 miljoen euro, derhalve kon er 3,6 miljoen euro bijgeschreven worden aan het eigen vermogen (in de boeken omschreven als ‘fondsen’). Per 31 maart 2012 had het MSC 14,6 miljoen euro in kas.