Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe Z 24 'Elia' naar de thuishaven

Kans met beide handen gegrepen

URK/OOSTENDE – Drie jaar nadat hij voor zichzelf begon is Stéphane Vedelaar afgelopen dinsdag met bemanning met zijn nieuwbouwkotter Z 24 ‘Elia’ vanuit Urk via Breskens naar de Belgische thuishaven Oostende gestoomd. ,,We zijn heel blij, het is een schip geworden zoals ik wou.’’

Wat voor schip is de Z 24 geworden? ,,Onderhoudsvriendelijk, veilig en ergonomisch’’, somt schipper-eigenaar Vedelaar op. ,,Met mijn bemanningsleden heb ik dat ook allemaal gecommuniceerd. Daar hou ik van, van transparantie.’’

Durven dromen

Wat veiligheid betreft wijst Vedelaar op de lierbediening aan dek, de ruime verhoogde brug met grote ramen voor een goed zicht aan dek. Als voorbeeld wordt verder het luik van het visruim genoemd; dat is gasgeveerd en kan dus niet omlaag klappen. 

Vedelaar heeft bewust gekozen voor veel rvs. Ook bij de indeling is scherp gelet op onderhoud. In die zin dat de mannen voor onderhoud overal goed bij kunnen. Veel aandacht is geschonken aan de leefruimte, maar ook buiten aan dek. Met het omdraaien van een enkel klepje kan de vangstverwerkingslijn van Kramer Machines omgezet worden van garnalen naar vis of andersom. Omschakelen vindt in een handomdraai plaats.

In 2018 nam Vedelaar de BOU 24 over en gaf die de naam ‘Zeevonk’. ,,Een oud bootje uit 1964, wel goed om mee te beginnen. Maar je wilt natuurlijk niet elk weekend met een sleutel in de hand op je kont.’’ Eigenlijk ging hij vrijwel direct na de start van zijn eigen visserijbedrijf al op zoek naar een groter vaartuig. Dat het uiteindelijk met steun van de Vlaamse overheid een groot project en zelfs een nieuwbouwkotter zou worden had Vedelaar drie jaar geleden nauwelijks durven dromen.

Welkom

In de laatste week van december 2020 tekende Vedelaar bij de VCU het contract voor zijn nieuwe kotter. Het ruim 21 meter lange voorraadcasco werd gelijk in januari vanuit Zoutkamp naar Urk gesleept en bij de TCD van de Urker Visserijcoöperatie aan de Urkervaart op de kant gezet en aangepast aan de wensen van Vedelaar. ,,Ik wil verder’’, sprak Vedelaar bij de ondertekening van het nieuwbouwcontract. Verder betekent in dit geval ook letterlijk verder de zee op, want met zijn bestaande Scheldekotter mocht Vederlaar niet buiten de lijn Westkapelle-Cadzand vissen. De nieuwe kotter is vernoemd naar Elia (2,5 jaar), het zoontje van Stéphane Vedelaar en Nina Degryse.

Daags na de technische proefvaart op het IJsselmeer in het bijzijn van de Belgische Zeevaartinspectie en klassebureau RINA gaf de VCU een formeel tintje aan de overdracht. Na directeur Lourens de Boer van de VCU sprak Vedelaar vorige week vrijdagmiddag in de kantine van de VCU-TCD welgemeende dankwoorden aan de hoofdaannemer en aanwezige toeleveranciers. Aan een ieder werden complimenten uitgedeeld. ,,Veel respect voor allemaal Er is goed meegedacht en prettig samengewerkt. Ik heb me welkom gevoeld op Urk. Het was aangenaam vertoeven tussen jullie, maar nu hoog tijd om naar zee te gaan.’’

In het bijzonder noemde Vedelaar projectleider Willem de Boer. De Boer nam in juni het stokje over van Roelof van Urk die overstapte naar IB Food Machines. Willem de Boer kwam na dik twee jaar tussendoor op zee (machinist op de flyshooter FD 157, terwijl hij intussen zijn SW5-diploma haalde) weer terug aan de wal bij de VCU, waar hij voorheen ook al jaren werkte als werktuigbouwkundige. ,,Petje af’’, sprak Vedelaar. Ook Johan Kooistra van Piet Brouwer Elektrotechniek werd apart genoemd vanwege de pittige klus en scherpe deadline aan boord.

Bemanning

De nieuwe collega-bemanningsleden bij Vedelaar zijn Wim Vandesteene (48) en Jef van Vlaenderen (20), allebei afkomstig uit Vlaamse vissersgeslachten. Vandesteene – zijn vader voer op de O 129, de laatste IJslandvaarder - viste de afgelopen jaren op de O 582. Van Vlaenderen is een kleinzoon van Charles Beuckels (N 86), gediplomeerd roerganger (Mercator) en voer het langst op de plankenvisser O 316 en het laatst op de Z 59 en Z 84.

Vader Rein Vedelaar (65) is trots op zijn enige zoon. Vedelaar senior viste tig jaar op Urker (vlag)kotters voordat hij zich vanuit Emmeloord in België vestigde. Na veertig jaar op zee voer hij het laatst op de scalloper B 462. Vandaag de dag is hij voor Rudy Schiltz walmachinist op de Z 94, de voormalige Z 98. ,,Stéphane weet wat-ie wil en doet het ook. Met beide handen heeft hij de kans om zijn droom waar te maken gegrepen. Dat vind ik mooi.’’

Leveranciers

De leverancierslijst van de Z 24 ‘Elia’: Couperus (stuurmachine), Haisma (Volvo D13 hoofdmotor, ZFW350-1 keerkoppeling en tweemaal JCB 444 G-TC2 generatorsets), Kalkman (elektrische boegschroef Beta Super 40E), Piet Brouwer (elektrische installatie), SB installatietechniek (verwarming, sanitair, ventilatie en airco), L. Post & Zn. (betimmering) Polar (koeling visruim en levering Buus scherfijsmachine), Alphatron (nautische apparatuur), RI&S (brandblusinstallatie), Snijder (schilderwerk), Special Cleaning Flevoland (stralen/conserveren dek, voormast en sierschoorsteen), Exakt align (uitlijning voorstuwing), Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen (tekenwerk), Machinefabriek Luyt (elektrische anker- en vislier), MicFil Filters (gasoliefilterinstallatie), Kramer Machines (garnalen/visverwerkingslijn), VCU store (nautische benodigdheden, stuurstoel en keukenapparatuur), VCU safety centre (veiligheidsmiddelen), VCU maritiem (tuigage en blokken), VCU oil (gasolie, smeerolie en hydrauliekolie), Rhigo (scheepsramen), RINA (klassebureau), Bendit (isoleren uitlaten), Dromec (elektrische loslier), Blokland non ferro (beunkoelers) en Emha (geluidsprognose-rapport, geluids- en vermogensmeting).

<p>H Vangstverwerkingsinstallatie van Kramer Machines. In een handomdraai kan er omgeschakeld worden.</p>

H Vangstverwerkingsinstallatie van Kramer Machines. In een handomdraai kan er omgeschakeld worden.