Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
‘Visserijvloot wordt geruïneerd’

Europese visserijkoepel vreest voor belasting op brandstof

BRUSSEL – De Europese visserijbelangenkoepel Europêche roept de EU en de lidstaten op om pal te staan voor het behoud van de bestaande regels voor brandstofbelasting voor (onder meer) de visserij. Op 15 juli vergadert de Wereldhandelsorganisatie WTO over deze subsidies.

Binnen de Wereldhandelsorganisatie wordt al jaren gediscussieerd over de subsidie op brandstof voor de transportsector, vliegtuigen en de visserij. In het kader van de agenda van de United Nations Sustainable Development Goals (SDGs) heeft de Wereldhandelsorganisatie mandaat gekregen om visserijsubsidies wereldwijd te reguleren. Het belangrijkste daarbij is dat subsidies die bijdragen aan overcapaciteit, overbevissing en illegale visserij uitgebannen worden. Op 15 juli vergaderen handelsministers uit 164 landen (virtueel) over de subsidies en zullen daarbij besluiten kunnen nemen.

De Europese visserijindustrie bij monde van Europêche is van mening dat het afschaffen van de belastingvrijstelling op brandstoffen de visserijvloot zal ruineren en roept de EU op om druk van buitenaf te weerstaan en het huidige beleid te verdedigen. Volgens Europêche is brandstof voor onder meer de visserij altijd al vrijgesteld van belasting en kan dat eigenlijk geen subsidie genoemd worden, en zeker geen schadelijke subsidie. ,,In hun poging het afschaffen deze brandstofsubsidie te rechtvaardigen wijzen bepaalde landen en ngo’s erop dat ze bijdragen aan overcapaciteit en overbevissing. Dat is niet waar; zeker niet in het geval van de EU’’, stelt directeur Daniel Voces van Europêche.

Voces wijst er op dat in tegenstelling tot andere landen waar de visserijvloot sterk is gegroeid de vloot van de EU de laatste twintig jaar sterk is gereduceerd, wat ook geldt voor brandstofverbruik en emissies, en dat visbestanden in EU-wateren er heel goed voorstaan.

Brandstof maakt soms tot meer dan 40 procent uit van de operationele kosten van de visserij. Bij afschaffing van de brandstofsubsidie zouden EU-vissers in het nadeel zijn ten opzichte van vissers in landen met (veel) lagere brandstofprijzen en belastingen. Ook zouden de visprijzen stijgen, waardoor vis minder bereikbaar wordt voor veel consumenten.

Voces: ,,Het belasten van brandstof voor de visserij zal weinig ecologisch voordeel geven, maar wel resulteren in een grootschalig bankroet van visserijbedrijven. Veel familiebedrijven in de visserij zullen de prijsstijging van de brandstof, die kan oplopen tot een verdubbeling, niet kunnen dragen.’’