Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Werkschepen in de Schotse aquacultuur

Wat doet ESB Groep in de zalmindustrie?

ELBURG – Pieter de Jong is een vaste bezoeker van aquacultuurbeurzen in Schotland geworden. Wat doet hij met zijn ESB Groep in de zalmkweek?

In het pand van de ESB Groep ruikt het naar 2-componenten. Gisteravond is een vlet in de aanpandige loods in de zwarte verf gezet. Zoon Mart de Jong is nu bezig met laswerkzaamheden. Mart doet de Zeevaartschool in Zwolle.

Naar Mart wordt ook de nieuwste multicat van ESB genoemd. Pieter de Jong heeft zojuist toestemming van de gemeente ontvangen voor de bouw van een grote nieuwe loods naast zijn bedrijf aan het water.

Twintig

Scheepsmakelaar Pieter de Jong bouwt in eigen beheer werkscheepjes, vooral multicats. Die worden in Nederland door ESB Maritime met name verhuurd aan de natte aannemerij. In totaal heeft ESB Maritime een twintigtal van dit soort vaartuigen gebouwd en er daarvan zelf negen in bedrijf. Casco’s kwamen tot nu toe allemaal bij Mansvelder Metaaltechniek vandaan, de werf in Brakel waar ook de garnalenkotter WL 4 tien jaar geleden werd gebouwd.

Een van die vaartuigen wordt al vijf jaar in Schotland ingezet. Die ‘Francisca’ – 15 bij 5 meter, uitgerust met deklieren en een kraan - wordt gecharterd door Maraiche en breed ingezet in de Schotse zalmindustrie. Bijvoorbeeld voor Mowi en de Scottish Salmon Company.

Maraiche (Isle of Skye) is een zelfstandig charterbedrijf, waarmee nauw wordt samengewerkt. Een bordje van het bedrijf met logo is aan de gevel van De Elburger Scheepsbemiddeling bevestigd. Jaarlijks reist De Jong met zijn team voor een weekje onderhoud aan de ‘Francisca’ naar de Hebriden, aan de Schotse noordwestkust.

Op drift

De activiteit van de ESB Groep in Schotland wordt later dit jaar uitgebreid met een 20 meter lang tweedehands vaartuig. Daar zit een verhaal achter. De Jong vertelt: ,,Vorig jaar najaar sloeg de twee jaar oude ‘Tiffany of Melfort’ van Kames Fish Farm uit Glasgow in een storm van haar ankers en raakte op drift. Het 20 meter lange werkschip werd honderd mijl noordwestelijker teruggevonden.’’

Via een agentschap werd Pieter de Jong op de hoogte gesteld. Toen een Katwijker betrokken raakte bij de berging kreeg De Jong contact met de verzekeraar. De Jong was geïnteresseerd geraakt en kreeg te horen dat de opdracht luidde om het jonge vaartuig na de berging en aflevering in Glasgow te gaan slopen. In opdracht van De Jong nam een vertegenwoordiger van Maraiche poolshoogte. Diens visie was dat het onderwaterschip weliswaar total loss was, maar de opbouw in goede conditie verkeerd.

Na een calculatie door Mansvelder voor herstel bracht De Jong een bod uit en was vervolgens de nieuwe eigenaar van de ‘Tiffany of Melfort’. Eind december werd de aanwinst op het dek van een coaster opgehaald, en vervolgens op een ponton en daarna met een vrachtwagen naar Brakel vervoerd. De afbouw vindt straks in Elburg plaats, motoren en kaapstanders staan al gereviseerd klaar. Medio augustus moet de ‘Tiffany of Melfort’ terug naar Schotland om daar via Maraiche weer ingezet te worden voor werk aan en rond de zalmkooien.

De uitbreiding van de Elburger ‘zalmvloot’ gaat door. Want ook de nieuwe ‘Mart’ verhuist eind dit jaar naar Schotland. Het casco van deze 23,5 bij 8,5 meter grote multicat is gebouwd in Polen, bij Nauta-Hull in Gdynia.

Voor de kant bij de ESB Groep liggen de EH 215, HK 83, IJM 77 te koop. Bij de brug ligt de UK 4, de ex-HA 18 waarop vorig jaar een nieuw nummer is gelast maar die nu toch weer in de verkoop staat. En naast de UK 4 ligt de ex-BRU 90. Die voormalige mosselkotter gaat door ESB ingericht worden als werkschip voor het eigen verhuurbedrijf.

<p>H De ESB gaat een nieuwe afbouwloods naast het bedrijfspand op het industrieterrein van Elburg bouwen.</p>

H De ESB gaat een nieuwe afbouwloods naast het bedrijfspand op het industrieterrein van Elburg bouwen.