Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Deskundigen over inktzwarte documentaire

Seaspiracy schadelijk voor vissector en het streven naar duurzaamheid

VEENENDAAL – Er is van alle kanten kritiek op de sensatiebeluste en misleidende documentaire Seaspiracy, die eind vorige maand in première ging op Netflix. Good Fish liet experts aan het woord in een online seminar.

De documentaire Seaspiracy, te zien op Netflix, is niet onopgemerkt gebleven. Hoewel de documentaire volgens de meeste serieuze critici dermate ‘over de top’ is dat die z’n doel – wijzen op misstanden in de visserij – volledig voorbijschiet, schrikken veel kijkers van het inktzwarte beeld dat geschetst wordt. Good Fish kreeg de afgelopen weken veel vragen van ongeruste consumenten en vond het belangrijk om experts aan het woord te laten over de documentaire. Zeker 500 belangstellenden schoven vorige week donderdagavond dan ook aan bij het door Good Fish georganiseerde webinar ‘Seaspiracy – Feiten & Fabels’.

Uit de documentaire werden zeven korte scenes vertoond, waarna vragen daarover werden gesteld aan een aantal experts. De inhoud van de scenes: de zeeën zijn in 2048 leeggevist (fabel), slavernij in de visserij is wijdverbreid, MSC is een geldmachine, zalmkweek gaat gepaard met enorme hoeveelheden afval, het plasticprobleem in de oceanen wordt voor bijna de helft veroorzaakt door de visserij, dolfijnen worden afgeslacht en duurzame visserij bestaat niet.

Hoewel Nederland en de Noordzeevisserij in de documentaire geen rol spelen, krijgt ook visserman Hendrik Kramer (MDV 2) veel vragen over Seaspiracy. Kramer, een van de uitgenodigde experts, kan naar eigen zeggen natuurlijk niet in alle zeeën kijken, maar vindt wel dat de film schade berokkent aan het streven van Europese vissers naar een duurzame visserij en het zoveel mogelijk verkleinen van de footprint. Over de genoemde enorme plasticvervuiling door vissers zegt Kramer: ,,Wij zijn erg zuinig op ons dure netwerk, en halen in ieder geval veel meer afval uit zee dan dat we verliezen aan netwerk.’’

Directeur Margreet van Vilsteren van Good Fish brak een lans voor duurzame vis, met de mosselsector als grote voorbeeld, hoogleraar Geert Wiegertjes van Wageningen Universiteit brak een lans voor duurzame viskweek en voor de betrouwbare cijfers van de FAO (80 procent van de aangelande vis wereldwijd komt nu van duurzaam beviste bestanden).

Schandpaal

MSC wilde niet meewerken aan Seaspiracy. Directeur Hidde van Kersen van MSC Benelux: ,,De makers van deze documentaire waren duidelijk niet uit op een genuanceerd beeld van de werkelijkheid.'' Het was voor de documentairemaker Ali Tabrizi reden om de organisatie aan de schandpaal te nagelen. Van Kersen: ,,Ja, Unilever is inderdaad, met het WNF, oprichter van MSC, maar dat weet iedereen allang. En onze inkomsten komen inderdaad uit de uitgifte van het MSC-logo. Visserijen worden echter beoordeeld door onafhankelijke auditors.''

Directeur Tammo Bult van Wageningen Marine Research vond de documentaire ‘tenenkrommend’ maar denkt toch dat Seaspiracy z’n nut heeft. ,,Door het tonen van een dergelijke extreem beeld komt naast de experts en de actievoerders ook de grote middengroep in beweging, waardoor de discussie hopelijk veel genuanceerder wordt.’’

Steven Adolf, journalist, onderzoeker, adviseur en schrijver (‘Tuna Wars’), was minder genuanceerd. Hij vindt de documentaire niet integer, een belediging voor de journalistiek en zelfs een gevaar voor de bescherming van de oceanen. ,,Te zot voor woorden’’, aldus Adolf.