Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwe Z 91 'Franson' in Polen te water

De Vlaamse visserij levend houden...

GDANSK/STELLENDAM – Het casco van de Z 91 ‘Franson’ is begin deze week in het Poolse Gdansk te water gelaten. Vorige week donderdag kon de tewaterlating vanwege stormachtige wind niet doorgaan, maar werd de nieuwe Vlaamse kotter wel gedoopt.

Vanwege de coronabeperkingen werd dat feestelijke gebeuren slechts bijgewoond door de opdrachtgevers Eddy Cattoor en zijn vrouw Ingeborg, dochter Shirley en schoonzoon Chris Cocquyt, commercieel manager Jeroen van den Berg als eenmansdelegatie namens scheepswerf Maaskant en natuurlijk de staf van scheepswerf Safe en het personeel.

De welbespraakte reder gaf desondanks een mooie en gloedvolle speech, met alle lof voor de Poolse arbeidslieden ‘voor de mooie prestatie bij het bouwen van deze prachtige constructie tijdens de zware wintermaanden, in weer en wind’, en voor Maaskant, aan wie Cattoor naar eigen zeggen na 45 jaar van aftasten dan eindelijk een nieuwbouworder heeft gegeven.

Cattoor liet de eer om het schip - vernoemd naar zijn overleden eerste vrouw Francine en overleden zoon Jason – te dopen over aan meter Shirley Cattoor en peter Chris Cocquyt. ,,Zo gaat de Z 91 ‘Franson’ het water in om haar reis aan te vatten om te varen en te vissen. Houzee, voor een lange toekomst en behouden vaart’’, aldus de Vlaamse reder, die veel verwacht van de nieuwe kotter. ,,Eerst en vooral om voeding uit de wijde zeeën aan te voeren, voeding die steeds noodzakelijk zal zijn om de steeds maar toenemende wereldbevolking te bevoorraden. Maar ook economisch is het belangrijk om ons steentje bij te dragen aan onze Vlaamse economie en werkgelegenheid in de haven en vishandel en vooral als broodwinning voor onze Vlaamse vissers. Zij kunnen op de ‘Franson’, die een veilig, economisch en ergonomisch schip is, arbeidsvreugde beleven. Het is een schip dat voldoet aan alle moderne en hedendaagse kennis, en dat verder afgebouwd wordt met de beste accommodatie voor de bemanning die vele dagen op zee zwaar werk moet verrichten.’’

Eind volgende week zal het bijna 38 meter lange casco op sleep genomen worden richting Stellendam, waar het na vijf dagen zal arriveren. Van den Berg: ,,Mede door de inzet van alle betrokkenen kunnen we tevreden terugkijken op een goed verlopen cascobouw.'' Na de zomer zal de familie Cattoor de kotter in gebruik kunnen nemen.

Cattoor kan alvast tevreden zijn. De Vlaamse visserij heeft volgens hem ‘te lang in de kou blijven staan’ waar het vernieuwing betrof en er lang op gehamerd dat vernieuwing noodzakelijk is om de Vlaamse visserij levend te houden en zodat ook Vlaamse vissers kunnen varen met schepen die aan de huidige normen voldoen. Nu staan er her en der – straks bij Maaskant en ook bij Hoekman op Urk, bij Padmos te Stellendam en bij BEMA in Oostende – Vlaamse nieuwbouwers in diverse stadia van aanbouw.

<p>H ,,Ben content. 't Is een schoon schip'', schreef reder Eddie Cattoor op zijn speciaal voor de Z 91 aangemaakte en druk bezochte Facebook-pagina.</p>

H ,,Ben content. 't Is een schoon schip'', schreef reder Eddie Cattoor op zijn speciaal voor de Z 91 aangemaakte en druk bezochte Facebook-pagina.