Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Jaap van der Vis: ‘Bezig met overleven’

Klapsloffen aan sumwing-tuigen

BAARN/OUDESCHILD – HFK Engineering blaast de sumwings nieuw leven in. De TX 36 test klapsloffen aan de uiteinden van de sumwings.

Met het naderde pulsverbod voor ogen zijn Harmen Klein Woolthuis van HFK Engineering en Jaap van der Vis van de TX 36 aan het brainstormen over de toekomst van de tongvisserij. Zij zien veel pulsvissers overschakelen op traditionele tuigen met sloffen. De brandstofbesparing met sumwings is wel bewezen, maar het verhaal gaat dat dat er ook sprake is van vangstverlies.

Klein Woolthuis vertelt dat hij door Jan de Boer van de Dutch Flatfish Company op het spoor is gezet dat bij sumwings de wekkers aan de buitenkant zouden zweven en dus de grond niet goed raken. Samen met Van der Vis is daarop het idee voor een klapslof aan de zijkant bedacht. Die sloffen bungelen met een scharnier aan de vleugel. Bijna vijftien jaar geleden ontwikkelden Klein Woolthuis en Van der Vis samen de sumwing om zonder zware sloffen te kunnen bokken. De sumwing werd vervolgens geïntegreerd met pulsmodules.

Voor het ontwikkelen en testen van de klapsloffen is IPC-subsidie aangevraagd bij het ministerie van LNV. Om resultaten goed te vergelijken heeft de TX 36 in januari aan bakboord nieuwe traditionele boomkortuigen met Toering-sloffen van de VCU ingestoken en wordt aan stuurboord met de aangepaste sumwings met klapsloffen gevist. De netten zijn nieuw en identiek. Na twee maanden blijkt dat er met de aangepaste wing gemiddeld 4,9 procent meer tong wordt gevangen.

,,We zijn druk bezig met overleven'', zegt Jaap van der Vis, die ondanks alle tegenslagen hoopvol gestemd is. ,,Ik vind het boven verwachting gaan. Op de trekkrachtmeter zien we dat we met de sumwing ook 1.200 kilo lichter trekken. We hebben er in januari een nieuwe 4 meter grote vijfbladsschroef achter gekregen en verbruiken in een volle week nu 35 ton. Aan 1.500 pk hebben we genoeg. Het blijft natuurlijk wel zeer doen; met pulsen gebruikten we in zeven dagen maximaal 18 ton brandstof.''

Klein Woolthuis meldt dat er nog zeker een jaar gewerkt zal worden aan finetuning van de klapsloffen en dat er straks ook een reis met een onafhankelijk waarnemer aan boord gepland wordt. Ook de TX 68 is de klapsloffen aan het testen.