Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
VCU-TCD bouwt nieuwe Z 24

Vedelaar wil verder

URK/BREDENE – Stéphane Vedelaar en partner Nina Degryse heeft de VCU-TCD opdracht gegeven voor de bouw van een nieuwe Z 24 ter vervanging van zijn BOU 24 ‘Zeevonk’. Het (voorraad)casco is overgenomen van Matthijs van der Ploeg.

Vedelaar (29) is een ambitieuze visserman. In de zomer van 2018 begon hij voor zichzelf en werd het kustvissersvaartuig BOU 24 overgenomen. Dat Scheldevaartuig heeft een beperkt visgebied, tot de lijn Westkapelle-Cadzand. Vedelaar wist wat hij kocht, maar had wel gelijk in zijn achterhoofd dat hij graag de kans wilde grijpen om zijn visgebied te vergroten met een groter en moderner vaartuig. ,,Maar nieuwbouw was wel een hele verre gedachte…’’

Vlaamse/Europese subsidiemogelijkheden voor modernisering/verduurzaming van de kottervloot brachten een droom sneller dan verwacht dichterbij. Anderhalf jaar geleden trok Vedelaar naar eigen zeggen de stoute schoenen aan en belde hij met tekenaar Hernand Jansen. Als goed geïnformeerde visserman wist hij van het 21 meter lange casco in Zoutkamp en hij wilde graag brainstormen over de mogelijkheden. Dat casco werd twintig jaar geleden in een serie in China gebouwd, en de huidige WR 2 (ex-UK 56) en TX 34 (ex-UK 287) zijn daar het resultaat van. Van der Ploeg had er aanvankelijk twee op voorraad in Zoutkamp, een daarvan is weer doorverkocht en op Urk verlengd maar nog niet afgebouwd. Het Zoutkamper casco stond lang geregistreerd als ZK 26 ‘Rienk-Albert'.

Om een lang verhaal kort te maken. Bij het Vlaamse departement van Economie, Innovatie, Landbouw en Zeevisserij werd met een gemotiveerd werkplan succesvol een subsidieaanvraag ingediend. En vorige week tekende Vedelaar het contract bij de VCU-TCD. Opgegroeid in de polderhoofdstad Emmeloord heeft Vedelaar alle vertrouwen in de kennis en kunde op Urk. Het aluminium stuurhuis wordt aangepast en verhoogd, en de lierkamer vergroot. In de machinekamer van de nieuwe Vlaamse kotter komt een Volvo Penta-hoofdmotor.

Snelheid is een belangrijk voordeel van het aankopen van een bestaand casco dat onder klasse wordt afgebouwd. Komende zomer verwacht Vedelaar al uit te kunnen varen met zijn nieuwe Z 24. Zijn huidige BOU 24 heeft hij gelijk verkocht aan Van der Ploeg en verhuist deze maand vanuit Breskens naar Zoutkamp.

<p>H Het Zoutkamper voorraadcasco wordt de nieuwe Belgische Z 24.</p>

H Het Zoutkamper voorraadcasco wordt de nieuwe Belgische Z 24.