Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Flyshooter zinkt in Het Kanaal na water op het visverwerkingsdek

Raadsel bij vergaan UK 160

URK/DIEPPE – Voor de bemanning is het nog steeds een raadsel hoe het heeft kunnen gebeuren. Woensdagmiddag 23 december begon de UK 160 tijdens de laatste trek in Het Kanaal over te hellen. Er bleek ineens veel water op het verwerkingsdek te staan. Toen duidelijk werd dat de flyshooter verloren zou gaan, sprongen de Urker bemanningsleden in zee.

Eigenaar Jacob Brands is blij en intens dankbaar dat hij donderdagmorgen 24 december alle vijf bemanningsleden van de UK 160 thuis kon afzetten. ,,De kotter is van later zorg en wachten we maar af’’, reageert Brands op het vergaan van de flyshooter en redding van de opvarenden.

Woensdagmiddag laat werd Brands gebeld door Kees Romkes, samen met zijn broer Klaas Jelle schipper op de UK 160. ,,De kotter lag op één oor, er stond water op het factorydek onder het werkdek en de pomp deed het niet. De mannen hadden zelfs al overlevingspakken aangetrokken, dus het was heel serieus en zorgelijk’’, blikt Brands terug. ,,Bij het boxen komt er altijd wat water via de hopper naar binnen en ook gebruik je bij de vangstverwerking proceswater. We hebben daarom aan beide kanten een enorme klokpomp om water weg te pompen. Maar waarschijnlijk is er aan de ene kant touw of zoiets ingedraaid, waardoor die het niet deed. En omdat de kotter steeds schever kwam te liggen, hadden ze niets aan de andere pomp. Er was al van alles geprobeerd, gasolie was bijvoorbeeld al overgetrimd. Maar toch helde de kotter steeds verder over. Toen er geen redden meer aan was moesten ze het schip verlaten. Bij een vlot konden ze niet meer komen. Kees had nog wel een SART-baken vanuit de brug meegenomen, en – denkend aan de UK 171 – zijn telefoon in zijn broekzak gestoken. Dat handbaken geeft een noodsignaal af en heeft een knipperlicht. Dat werd dus gelukkig heel snel gezien door de UK 242.’’

UK 242

De UK 242 lag woensdagmiddag 23 december een mijltje of 8-9 van de UK 160 af toen ze op de zender hoorden dat daar water op het dek stond dat ze niet weg kregen en dat de kotter al schever kwam te liggen. Onder het motto ‘ieder pompje is er eentje om te helpen’ besloot schipper Jan Fokke de Boer die kant op te stomen. Toen de UK 242 met donker dichtbij kwam, zag hij in de verte de lichten van de UK 160 uitgaan. ,,Maar ik had toen niet het idee dat zo’n grote kotter op zinken stond, ondanks de hulpoproepen vanaf de collega-vaartuigen UK 153 en UK 37 aan de reddingsdiensten en de door de Kustwacht verzonden mayday. Ik dacht dat er misschien problemen met de generator waren, aan zinken had ik geen moment gedacht.’’ Maar tot z’n ontsteltenis zag de Boer de collega ook van zijn radar verdwijnen. Iedereen aan boord van de UK 242 stond op scherp toen ze plotseling een lichtje in het water zagen knipperen. De kracht werd van de motor gehaald, ze zagen een paar reddingsboeien en een pak netwerk drijven en vervolgens de vijf bemanningsleden van de UK 160 bij elkaar in oranje overlevingspakken. ,,Gewoon een wonder dat we er recht op aan waren gevaren!’’, aldus De Boer. Een boei werd uitgegooid en via het trapje klommen vier collega’s aan boord van de UK 242. Een Franse reddingshelikopter die gelijktijdig arriveerde had inmiddels Klaas de Vries uit het water opgepikt.

,,We stonden elkaar echt even allemaal aan te kijken, nauwelijks beseffend wat je zojuist allemaal is overkomen. Zij blij, wij blij dat we hulp konden bieden. De kleding was bijna allemaal nog droog, zo kort hadden ze in het water gelegen’’, blikt De Boer terug. Onder het stomen naar Boulogne werden reder, familie en collega’s geïnformeerd.

Veerboot

Jacob Brands was met zijn gezin in Veenendaal. Toen hem duidelijk werd dat de kotter zou kapseizen reed hij spoorslags naar Frankrijk. Onderweg hoorde hij tot z’n grote opluchting van de snelle redding. Voordat de UK 242 de haven van Boulogne binnenliep had Brands al bemanningslid Klaas de Vries vanuit het ziekenhuis opgepikt. Een uurtje later meerde de UK 242 af. De Franse politie nam een korte verklaring af, wenste de geschrokken vissers veel sterkte, waarna de Urkers naar huis reden.

De dankbaarheid overheerst. Wel heeft Brands contact opgenomen met de Franse autoriteiten. ,,Nadat er een noodoproep was uitgegaan en het achterschip al in het water verdwenen was kwam de veerboot vanaf Dieppe naar Engeland langsvaren. Onze bemanning was zeer verbouwereerd dat ze gewoon doorstoomden. Dat willen we wel graag uitgezocht hebben.’’

Spanje

De UK 160 is in 2007 in Spanje gebouwd. Zoals gebruikelijk voor Spaanse vaartuigen heeft het een relatief lange slipway. Rederij De Boer/Osprey Trawlers kocht het destijds anderhalf jaar oude vaartuig en nummerde deze om in H 357 ‘Good Hope' onder Britse vlag.

Omdat er voorbeelden bekend waren van het kapseizoen van dubbeldeks-trawlers zag de Marine Coastguard Agency er volgens oud-schipper/eigenaar Louwe de Boer extra streng op toe dat de bilge-alarmering en de beveiliging van de luiken/kleppen naar het factorydek goed functioneerden.

De firma Brands - Willem en zoon Jacob - nam de kotter in 2018 over en vlagde deze vanuit Engeland om naar Nederland. Na de overname heeft Brands extra zware pompen aan boord laten plaatsen. Brands heeft ook de boomkorkotter UK 161 in de vaart.

<p>H Vooraf aan gesprekken met de verzekering en urenlang verhoor door het Team Maritieme Politie in de rederijschuur van Brands. Van rechts naar links: Kees Romkes, Klaas Jelle Romkes, Klaas de Vries, Fokke Jan de Vries, opstapper Hendrik van den Berg en eigenaar Jacob Brands.</p>

H Vooraf aan gesprekken met de verzekering en urenlang verhoor door het Team Maritieme Politie in de rederijschuur van Brands. Van rechts naar links: Kees Romkes, Klaas Jelle Romkes, Klaas de ...