Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Op het vlak en de voortstuwingsinstallatie na alles nieuw

Flyshooter ‘Stella Polaris' ruimer en modern

URK – Schipper-eigenaar Pauw Romkes wilde een ruimere en modernere flyshooter. Het liep uit op een enorme refit van zijn bestaande UK 22 die als nieuw weer in de vaart is gekomen.

Romkes (53) is zijn hele loopbaan al puur flyshootvisser. Ook toen er aanvankelijk nog in het winterseizoen een aantal stilligmaanden werden ingelast. Samen met zijn broer Albert (UK 24) waren zij een kwart eeuw geleden de eerste generatie Nederlandse Kanaalvissers in het winterseizoen. In 2016 splitste het visserijbedrijf van de gebroeders Romkes en ging Pauw verder met de UK 22, een in 1986 in Frankrijk gebouwd vaartuig voor Ierse rekening dat in 2005 naar Urk verhuisde en toen ‘Stella Polaris’ werd.

Twee jaar geleden ontwikkelde Pauw Romkes nieuwe toekomstplannen. Hij zou wel een nieuwe flyshooter met wat groter visruim willen laten bouwen. Maar wat te doen met zijn bestaande kotter? Die was zonder Kanaalvergunning feitelijk onverkoopbaar. Romkes – bestuurslid van de VCU – koos uiteindelijk voor een goed alternatief bij de TCD. Dat zou niet alleen goedkoper uitpakken, maar kon ook sneller gerealiseerd worden dan nieuwbouw. Voor de tekeningen en berekeningen werd een beroep gedaan op het Friese ontwerpbureau Gaastmeer.

Credits

Schipper Pauw Romkes geeft graag de credits aan Meindert Bakker van de VCU-TCD die de algehele coördinatie in handen kreeg. Bakker (57) is vanaf de start van de TCD in dienst bij de VCU en begon zijn technische loopbaan begin jaren tachtig bij scheepswerf Metz toen daar nog volop kottercasco’s werden gebouwd.

Vooraf aan de komst naar Urk voor de enorme refit ging de UK 22 in IJmuiden droog om het casco door te laten meten, waarbij het hele vlak digitaal werd ingescand. Van die scan kon de VCU-TCD ook weer gebruik maken bij het bouwen van de secties, die later als een puzzel in elkaar werden gezet op het vlak van de verder gesloopte kotter. Ook werd vooraf nog in IJmuiden de hoofdmotor door LBR overhaald.

Het nieuwe compleet aluminium stuurhuis naar een ontwerp van Romkes – met een snijpakket van Gaastmeer - stond ook al klaar in een loods van de TCD. Romkes ontwierp het zelf. In vergelijking met de bestaande bouw kreeg het een extra verdieping voor de vijf slaapverblijven voor de bemanning. De oorspronkelijke kooien verdwenen uit het achteronder en die vrijgekomen ruimte is nu bij het grote werkdek getrokken, zodat benedendeks bijvoorbeeld netwerk hersteld kan worden. ,,Haast een voetbalveld’’, zegt Bakker over de ruimte. Het verwerkingsdek is compleet van rvs, net als het hekwerk.

Naar voren toe is een extra schot aangebracht, waarachter de gereviseerde flyshootlieren zijn blijven staan, maar nu dus in een aparte lierkamer. Voorin werd een extra machinekamer gemaakt voor de grote hulpmotor voor de hydrauliekaandrijving van de flyshootlieren, zodat leidingen niet meer helemaal naar de machinekamer in het achterschip hoeven te lopen. De flyshootlieren vormen ook het contragewicht voor de nieuwe achtermast en hogere opbouw.

In de Urker haven – formeel een werkterrein - gingen de slopers in april rigoureus te werk, onder andere met een zware knipschaar. Maar toen Rijkswaterstaat en milieudiensten onderzoek instelden naar vergunningen en asbest en eerst Meindert Bakker en daarna Pau Romkes zich bij de politie moesten verantwoorden werd door de autoriteiten het werk aan boord bij elkaar anderhalve maand stilgelegd. Ook de gemeente Urk werd op het matje geroepen. Met als gevolg niet alleen een extra vertraging, maar daarna ook een veel langer dan gepland verblijf op de buitenhelling van Balk Shipyard. Alles op alles is gezet zodat de UK 22 in december nog naar de visgronden in Het Kanaal kon.

Alleen het onderwaterschip inclusief motor, schroef en schroefas bleven staan. Op de werf van Metz werd de kotter doormidden gebrand voor een verlenging. Er is 2,5 meter tussenkomen, louter voor een groter visruim. Om de tonnenmaat binnen de 330 GT te houden moest de uitwaaierende voorsteven worden afgevlakt, een mooie teken- en rekenklus voor Gaastmeer. De UK 22 is nu over alles 30,9 meter lang, ruim één meter langer dan voorheen. Klaar voor een nieuwe toekomst.

Pauw Romkes is kort van stof: ,,Ik wil allen bedanken die een bijdrage aan de verbouwing hebben gedaan voor hun inzet en geduld.’’

Bedrijven

De belangrijkste bedrijven die hebben meegewerkt aan de refit van de UK 22: VCU-TCD, Gaastmeer Design, Piet Brouwer Elektrochniek, Scheepstimmerbedrijf L. Post & Zn., Balk Shipyard, Luteijn Hydraulics, De Boer Marine, straalbedrijf Special Cleaning Flevoland (al het straal- en ook het spuitwerk) en SB Installatietechniek.

<p>H Nieuw verhoogd stuurhuis met extra verdieping voor logies.</p>

H Nieuw verhoogd stuurhuis met extra verdieping voor logies.