Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Twinriggen in het Skagerrak

Eerste aanlanding nieuwe L 232 'Tove Kynde'

THYBORØN – Na goed verlopen technische proefvaarten en proefvissen heeft de nieuwe twinrigger/flyshooter L 232 ‘Tove Kynde’ de eerste korte visreis gemaakt en afgelopen maandag de eerste aanlanding gedaan.

In Hirtshals werd maandag de vangst gelost van twee dagen twinriggen in het Skagerrak; zo’n 4.000 kilo rondvis en platvis. ,,Alles draait goed en naar wens hier aan boord’’, aldus Tamme Bolt, met compagnon Martin Kynde eigenaar van de nieuwste aanwinst voor de Deense visserijvloot.

Omdat de dagen te kort worden voor het flyshooten gaat de L 232 de komende tijd twinriggen. ,,De eerste reizen in het Skagerrak en op de Holmen Gronden, maar in december en januari gaan we naar de Oostzee. Hoewel de voorgestelde onrealistische quota voor de Oostzee voor 2021 voor ons nadelig uitpakken hebben we hier toch nog wat schol en kabeljauw te vangen.’’

Martin Kynde is de vaste schipper op de L 232. Voor Bolt (53) is het belangrijk dat er met de jonge Kynde (26) perspectief is voor de toekomst. Voor de eerste volle reis na de eerste aanlanding in Hirtshals van de korte ‘maiden trip’ blijft Bolt aan boord. Daarna gaat de Nederlandse Deen weer ‘volop’ vissen met zijn L 757 ‘Aaltje Postma’, die in deze tijd van het jaar vist op met name heek in de Noorse zone en in Britse wateren.

Plaatselijke bedrijven

De L 232 is een ontwerp van Ove Kristensen van de Vestværftet in Hvide Sande. Hoofdaannemer is echter Kynde & Toft in Thyborøn. Het casco van de L 232 werd gebouwd bij Nauta Hull in Polen. Afmetingen van de twinrigger/flyshooter zijn 23,95 x 7,40 meter en 228 GT. Bolt en Kynde hebben voor de afbouw gekozen voor vooral plaatselijke bedrijven uit Thyborøn, met de VCU uit Urk als een van de uitzonderingen.

De hoofdmotor is een Cummins QSK38 van 970 kW bij 1.600 toeren. Via een Hundested CPGD120 tandwielkast wordt een verstelbare Hundested schroef van 2.300 mm (in een straalbuis) aangedreven. Er zijn twee Cummins QSB7 generatorsets geïnstalleerd. De complete elektrische installatie werd geleverd en gemonteerd door T&W Elektronik Thyborøn.

Het hydrauliekpakket van Kynde & Toft bestaat uit twee flyshootlieren voor 4.000 meter 44 mm-flyshoottouw (van de VCU), een middenlier voor 1.000 meter 22 mm-staaldraad, twee dubbele/split-nettenrollen, een nettenrol in de hekgalg, een boxlier, een loskraan (TMP) en een hydraulische Hundested boegschroef.

De nautische apparatuur in de brug (met onder meer Furuno radar en echosounder, MaxSea plotters en een WASSP multibeam sounder) werd aangeleverd door Vest-El Thyborøn. De flyshoot- en twinrigcomputer zijn van Scantrol. Nordkøl Hanstholm leverde en monteerde de koelinstallatie en de ijsmachine (een Buus, voor 4 ton scherfijs per dag). Agger Værft en Dancoat deden respectievelijk het timmerwerk en het schilderwerk. Nordsøtrawl leverde de flyshoot- en twinrignetten.

Voor de complete vangstverwerkingsinstallatie was al vroeg in de bouwfase getekend bij de VCU, die drie jaar geleden ook een dergelijke installatie leverde voor de L 757 toen die werd verbouwd. Een opvoerband transporteert de vis vanuit de vishopper naar de leesband, waarna de vis wordt gespoeld in een 6-vaks trommelspoelmachine en in zes stortkokers naar het visruim gaat.

Robuust en modern

Na de lossing afgelopen maandag in Hirtshals is de L 232 weer uitgegaan voor de eerste volle visreis. Bolt’s L 757 vertrok zonder hem afgelopen maandag ook weer naar zee, vanuit zijn woonplaats Thyborøn.

Ondanks alle zorgen en problemen vandaag de dag, ook voor de Deense vissers, houden Bolt en Kynde de moed erin. ,,We houden van ons mooie beroep en blijven vissen, nu ook met dit nieuwe robuuste en moderne scheepje.’’

<p>H Bemanning en eigenaren van de L 232 en vader Betto Bolt poseren op het achterdek. Van links naar rechts: Jens Andersen, Betto Bolt, Christian Hofstedt, Mikkel Davidsen, Tamme Bolt en Martin Nees Kynde.</p>

H Bemanning en eigenaren van de L 232 en vader Betto Bolt poseren op het achterdek. Van links naar rechts: Jens Andersen, Betto Bolt, Christian Hofstedt, Mikkel Davidsen, Tamme Bolt en Martin ...