Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Overdracht GY 127 in succesvolle serie Padmos

Eerste nieuwbouwer voor Van den Berg

URK/STELLENDAM – Het heeft even geduurd, ruim veertig jaar. Aldus schipper Klaas van den Berg (58). Zaterdag werd voor eerst in zijn loopbaan een nieuwbouwkotter aan hem overgedragen: de GY 127 ‘Hendrika Jacoba’, een 25 meter lange twinrigger/flyshooter uit de succesvolle serie van hoofdaannemer Machinefabriek Padmos.

Van den Berg had zijn eerste overdracht anders voorgesteld. Maar hij is dankbaar en blij dat het ondanks alle corona-maatregelen afgelopen zaterdag in besloten familiekring met zijn gezin, zijn moeder Aaltje en een handjevol genodigden van Padmos toch een mooie feestelijke dag kon worden. Het was mooi weer, toen op het Haringvliet de kleinzonen Fokke Geert en Kalle de Padmos-vlag streken en de kleindochters Nora en Daniek de rederijvlag van Mountain Scotland Ltd hesen. De GY 127 heeft weliswaar een Engels registratienummer, maar het bedrijf is sinds het Brexit-referendum statutair in Schotland gevestigd. De twee schoonzonen Geert Hoekstra en Hendrik Post mochten na de vlagceremonie de kotter terugvaren naar de Binnenhaven van Stellendam. Nora is vernoemd naar haar bes Rina (doopnaam Hendrika Jacoba) en zij liet bij Padmos voor de kant met behulp van Klaas van den Berg een fles champagne tegen de scheepshuid knallen.

Klaas van den Berg was als enige zoon al jong schipper op de toenmalige UK 127 van vader Fokke. De eerste nieuwbouwopdracht is een mijlpaal voor de rederij, een stap die overigens niet gezet zou zijn als zoon Klaas Jan (22) niet voor de visserij had gekozen. Op de diverse voorgangers stond steeds Van den Berg op de kop van de kotters. Nu is dat weloverwogen vervangen door de symbolen van geloof, hoop en liefde, verwijzend naar hoofdstuk 13 van het bijbelboek Korinthe, de trouwtekst van Klaas en Rina.

,,Heel graag hadden we op Urk gebouwd’’, zei Van den Berg eerlijk tegen werfdirecteur Leon Padmos. ,,Maar we hebben er absoluut geen spijt van dat Machinefabriek Padmos onze kotter heeft gebouwd. Wat ons vooral opviel tijdens de afbouw is de vloeiende samenwerking tussen de hoofdaannemer en de onderaannemers Wetec en IJtama. Het is geworden zoals we het altijd voor ogen hebben gehad: duurzaam en energiezuinig. Het was ook echt een prettige samenwerking.’’

Dat laatste heeft het team van Padmos ook zo ervaren, bevestigde Leon Padmos. In een korte speech stond Padmos erbij stil dat er al tig jaar contact bestaat tussen de werf en de Urker rederij voordat vorig jaar bij Van den Berg in de keuken de opdracht werd getekend. Begin jaren negentig was de eerste grote klus van Leon zelf de verkoop van een 16 cilinder Mitsubishi aan Van den Berg voor de toenmalige GY 127.

Motivatie

,,Alles leek negatief; Brexit, teruglopende vangsten en stijgende brandstofkosten. Maar de financieringsofferte van ABN AMRO voor nieuwbouw was positief. Onze oude GY 127 – in 2002 en 2009 omgebouwd - was simpelweg te oud geworden, de onderhoudskosten liepen op en voor flyshooten was het eigenlijk een te grote kotter. We hebben opvolging in huis, vandaar deze keuze. Kosten voor onderhoud en reparatie kunnen we beter steken in rente en aflossing. De nieuwbouwer is 15 meter korter en de vangstcapaciteit hoeft niet omlaag te gaan. Met onze oude kotter gebruikten we niet meer dan 1.000 pk, net als straks met de nieuwe. Maar het rendement verbetert sterk. Sowieso gaan we er met de kostprijs per kilo vis op vooruit. Bovendien gelden er voor deze lengtemaat minder regels’’, motiveert Van den Berg de vervangende nieuwbouw.

De GY 127 is de derde nieuwbouwer in de 25-meter serie van Padmos, er staan er nu nog drie van op stapel. Vader en zoon Van den Berg hebben gekozen voor heel veel rvs aan boord. Zo zijn de trommels van de nettenrollen en twinriglieren helemaal van rvs en zijn de trommels van de flyshootlieren bekleed met rvs. Ze gaan er vanuit de ene helft van het jaar te flyshooten en de andere helft van het jaar te twinriggen. Kabelen op inktvis is natuurlijk ook mogelijk. Om tijdens twinriggen makkelijker de kabels op te draaien staan er twee splitnettenrollen aan dek. Ook heeft de GY 127 twee kranen aan boord, op het achterschip en op het voorschip. ,,Altijd handig. Beter mee verlegen dan om verlegen.’’

Bedrijven

Padmos (hoofdaannemer en motoren), C-Job en Marin (tekenpakket), CSR (casco), De Boer Staal, Budi en Euro Snijtechniek, (snijwerk), Promarin (schroef en straalbuis), Leemberg (piping), IJtama (timmerwerk), Hora (ramen), Reintjes (keerkoppeling), Straathof (motorbediening), Roeleveld (koeling en ijs), De Waal (stuurmachine), De Boer Marine (nautisch pakket), Wetec (elektrotechniek), Schavicast (straal- en schilderwerk), Clerx (airco), VCU (vangstverwerking), Delta Isolatie (isolatie), Akzo Nobel (verf), Piet Redert (klein materiaal), Luteijn en NMT (hydraulisch pakket), Centa (flexibele koppelingen), Reikon en All Pumps (pompen en afsluiters), Winel (deuren en luiken), Van Wingerden (patrijspoorten), Marelec (flyshoot/twinrigcomputer met een automatisch vieren en -halenmodule plus meetassen om de trekkracht tijdens twinriggen af te lezen), Lagersmit (seals), Hoekman (kraan) en Alva Laval (separator), ABN Amro (financiering) en Gebr. Sluyter (casco- en machinerieverzekering en P&I).

<p>H Klaas van den Berg en moeder Aaltje assisteren kleindochter Noor bij de doop van de nieuwe GY 127.</p>

H Klaas van den Berg en moeder Aaltje assisteren kleindochter Noor bij de doop van de nieuwe GY 127.