Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Volle en spannende week op strand Denemarken

‘Sursum Corda’ op sleep naar Nederlandse scheepswerf

THYBORØN – Na een volle en spannende week op het strand tussen Løkken en Nørre Lyngby is het gelukt de UK 172 ‘Sursum Corda’ weer in ruim water te krijgen.

Met twee sleepboten ervoor lukte het om de Urker kotter maandagavond tijdens opkomend tij vlot te krijgen. Zondag en maandag was er eerst rond de UK 172 een geul gebaggerd.

Schipper Hendrik Romkes is opgelucht en dankbaar, vertelt hij dinsdagmorgen onderweg tijdens de sleep naar Thyborøn. ,,Maar toen ik gisteravond over ons schip liep, moest ik wel even slikken. Het is zo op het zicht bijna een wrak geworden. Er is goed werk geleverd hoor, en alles was keurig in overleg. Maar er is aardig schade op het voorschip. En natuurlijk de hoofdmotor, de oorzaak van alles.’’

Naast Multraship wil Romkes vooral ook zijn collega’s Jan en Wim de Boer van Dutch Flatfish bedanken. ,,Ons doel was natuurlijk de kotter te redden. Toen zich dinsdag een Deens slepertje meldde, maar vooralsnog niets deed of kon doen, stonden die mannen na een telefoontje van Jurie Romkes van de PO Urk gelijk paraat om ons te helpen. Ze hebben ongelooflijk veel werk gedaan. Klasse. Toen we donderdagavond moesten concluderen dat het ondanks alle inspanningen helaas niet ging lukken, heb ik de verzekeraar gezegd dat er professioneel hulp aan te pas zou moeten komen.’’

In de haven van Thyborøn werd dinsdag eerst de visvangst gelost en volgde daarna een duikinspectie van het onderwaterschip. Schade aan het onderwaterschip leek mee te vallen. Er was toestemming nodig van zowel de lokale autoriteiten als ILT om naar Nederland gesleept te worden, wat vanwege het weer vandaag – vrijdag 31 juli - is gepland. Wat Romkes betreft naar Damen in Den Helder/Texel.

Baggeren

De UK 172 maakt overweekse reizen in de noord. Vorige week maandag kwam de bokker in het Skagerrak in de problemen toen de motor uitviel, een vastloper zo blijkt nu. Er werd een sleepverbinding gemaakt met de UK 19, maar de tros brak, waarna de UK 172 strandde.

Pogingen van de gebroeders De Boer met de UK 297 woensdag, en donderdag ook nog even kort samen met hun UK 56 erbij, slaagden niet. De kotters moesten vanwege de diepgang bijna een kilometer overbruggen. Met behulp van de kustvisser UK 190 was de verbinding tot stand gebracht, visdraden waren aan elkaar gekoppeld. Alles in goed overleg met verzekeraar Gebr. Sluyter en schade-expertisebureau Eelsing. Er kwam echter nauwelijks beweging in de UK 172, en het kluisgat op het voorschip brak af.

Vervolgens werd aan de professionals van Multraship in Terneuzen opdracht gegeven. De sleper Multratug 17 stoomde vrijdagmiddag vanuit Zeeland op, en vanuit Duitsland kwam het bergingsvaartuig Multrasalvor 4 naar de Noord-Deense kust varen. Tevens werden het Deense baggervaartuig Toste R en de Deense sleper Skinfaxe R ingehuurd.

Zaterdag brachten vader Lubbert en broer Kobus van schipper Hendrik Romkes boodschappen vanaf Urk. Die werden met behulp van een boot van een duikbedrijf uit Hanstholm vanaf het strand bij Nørre Lyngby afgeleverd. Machinist Kobus – terug van zomervakantie – bleef gelijk aan boord. De bergingsoperatie trok vorige week zoveel belangstellende Denen en toeristen naar het strand dat de politie ingreep.

Met de Toste R werd zondag een geultje vanaf de UK 172 gegraven en gezogen. De UK 297 bleef aanvankelijk standby om met de vislijn de UK 172 in positie te houden en werd daarna afgelost door de Multratug 17. Met hoog water werd een paar uur getrokken, aan de poten van de mast, terwijl een stuk van de golfbreker er uitgebrand was. De kotter draaide wel in de juiste richting, maar kwam nog niet los. Vanwege de dikke bries konden bemanningsleden van Multraship niet terug en bleven op de kotter.

Maandagmorgen werd eerst verder gebaggerd rond de UK 172. ’s Middags lukte het nog niet, maar ’s avonds om half tien na een dik half uur volaan trekken door de Nederlandse en Deense sleepboten kwam de gestrande bokker los. Het was alles of niets, want de voorspellingen waren dat het weer ging verslechteren.

Dank

URK - Wij willen iedereen bedanken die op wat voor wijze dan ook iets van zich lieten horen de laatste week. De jongens van Multratrans (Martin, Adrie, Pedro was het team aan boord) voor het vlot trekken van de UK 172. Dat hebben ze netjes gedaan met de Multratug 17 met kapitein Olivier. Duim omhoog. Met name willen we toch nog een keer Jan en Wim de Boer noemen voor het direct handelen toen ze door Jurie van de PO gevraagd werden om ons van de droogte af te halen. En als wij wat meer medewerking hadden gekregen van de sleepboot was het hen gelukt. Dubbele bedankt voor het beschikbaar stellen van de UK 190.

Schipper en bemanning

van de UK 172