Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Luyt levert BM 100 ‘Georgina of Ladram’ af aan Waterdance

Schipper Trevor Sclater houdt wel van groot

DEN OEVER – Waterdance is een grote bokker rijker. De BM 100 ‘Georgina of Ladram’ is afgelopen dinsdag door Luyt overgedragen aan de Britse rederij en uit Den Helder vertrokken naar de thuishaven.

Drukte vorige week op de haven van Den Oever in de hoek van Luyt. Een deel van de bemanning van de BM 100 en een monteur zijn overgekomen met de E 271, en ook managing director van Waterdance Nigel Blazeby is naar Den Oever gekomen om toe te zien op de laatste loodjes voordat de BM 100 kan vertrekken. Vanwege corona twee maanden later dan aanvankelijk de bedoeling was.

Blazeby is geen vreemde op Den Oever. Vorig jaar werd door Luyt de crabber E 1 ‘Nichola of Ladram’ opgeleverd, de eerste nieuwbouwer in tientallen jaren voor Waterdance, de rederij van de Britse broers Rowan en Robin Carter. ,,We zijn druk bezig met het moderniseren van onze visserijvloot’’, zegt Blazeby. ,,Door het opknappen van onze schepen, zoals de E 271 die hier nu ligt, en door nieuwbouw.’’ Het brengt de mensen van Waterdance veel in Den Oever, want de rederij heeft op dit moment maar liefst 23 schepen in de vaart, inclusief de BM 100, en Luyt heeft het druk met refits van de vaak toch wat oudere kotters van Waterdance.

Waterdance-directeur Nigel Blazeby (links) houdt een oogje in het zeil, rechts bedrijfsleider Patrick Koopman van Luyt.Waterdance-directeur Nigel Blazeby (links) houdt een oogje in het zeil, rechts bedrijfsleider Patrick Koopman van Luyt.

Blazeby blaast de loftrompet: ,,We houden van de engineering van Luyt, en natuurlijk van hun lieren, en we zijn ook onder de indruk van het ontwerp van de BM 100. We hopen dat we er heel efficiënt mee kunnen vissen.’’ Waterdance zet overigens niet alles op Luyt, want op dit moment is er ook een kleine ‘netter’ in aanbouw bij de Britse scheepswerf Parkol.

De vloot van Waterdance is gevarieerd, het kleinste schip meet 9,90 meter, het grootste 37 meter. De bokkers zijn gestationeerd in Brixham, de ‘gillnetters’ in Newlynn. De vijf krabben- en wulkenvissers zijn ‘nomadisch’ en voeren verspreid aan.

Continu

Ook schipper Trevor Sclater is enthousiast. De Waterdance-veteraan en visserman sinds 1978 was hiervoor schipper op de Eurokotter ‘Angel Emile’, maar maakt er geen geheim van dat hij het prettig vindt om weer op een grote bokker te zitten. ,,Voor de ‘Angel Emile’ heb ik jaren op bokkers gevaren. Ik hou wel van groot!’’, zegt hij, terwijl hij grijnzend op het ruime werkdek en de grote vistuigen wijst.

De BM 100 gaat vooral vissen in ICES-gebied VII (Het Kanaal en westelijker), op soorten als tong, schol en zeeduivel. De kotter zelf gaat continu varen, trips van zeven dagen, en de ploeg bemanningsleden vaart met het schema twee reizen op en een reis thuis. De uitrusting is ‘basic’ te noemen. ,,Alles wat extra is kan ook weer kapot’’, klinkt het aan boord. Vrijwel alle vis wordt in Brixham aangeland; en heel zelden maken de Waterdance-kotters een uitstapje naar België.

De BM 100 in Den Oever voor de laatste loodjes, met rederij-collega E 271 erachter.De BM 100 in Den Oever voor de laatste loodjes, met rederij-collega E 271 erachter.

De stemming aan boord is goed. Sclater weet te vertellen dat vanwege de corona-maatregelen de visprijzen sterk gedaald waren, maar dat die inmiddels weer snel ‘back to normal’ gaan. Ook zijn ze op de BM 100 niet blind voor wat een nieuw elan in de Britse visserij lijkt, met veel verbouwingen en nieuwbouw alom. ,,We zijn bezig met een inhaalslag!’’

Vorige week is de BM 100 kort in dok geweest bij Damen Shipyards Texel in Oudeschild, waar ook getankt werd. Donderdag en vrijdag werd proefgevaren vanuit Den Helder. Zaterdag werd in IJmuiden de trekproef gedaan. Voor de allerlaatste klusjes, afname en overdracht in select gezelschap ging de kotter weer naar Den Helder.


Techniek

De BM 100 heeft een lengte over alles van 35,25 meter (29,90 meter tussen de loodlijnen), een breedte van 8,70 meter, een holte van 4,29 meter en een diepgang van 5,20 meter. Het 324 GT metende schip is een ontwerp van PJ Engineering (Peter Jeeninga), verder uitgewerkt door Marimecs en Luyt en voor wat betreft het onderwaterschip door de bekende Britse ontwerper Ian Paton van SC McAllister & Co. Het casco werd gebouwd bij IBIS. Het klassebureau is RINA Netherlands.

Een flexibel opgestelde ABC 6DZC van 398 kW bij 660 toeren zorgt voor de hoofdvoortstuwing, waarbij de 3.200 mm schroef wordt aangedreven via een ZF Marine keerkoppeling type ZF W10230 met een reductie van 7,542:1 en een schroefasinstallatie van Luyt. Padmos leverde twee Mitsubishi S6B3-T2MPTAW generatorsets (405 kVA, 335 kW, 1.500 toeren) en Pon Power een Caterpillar C4.4 61kVA havenset (61 kVA, 56 kW, 1.500 toeren).

Nog niet genoemde bedrijven die hebben bijgedragen aan de nieuwbouw:

Van Stigt (keerkoppeling, inclusief elektrische bediening, contraflens en ingebouwde schroefasrem), Integron Marine (Integron Minisem bediening), HR Piping (leidingwerk), AS Scan Steering/Denemarken (stuurmachine), Lagersmit (afdichtingen), Schrier (timmerwerk), Electro Service Urk (elektrische installatie), Den Breejen (schilderwerk), CIV Den Oever (tuigage), Oosters Metaal (blokken), De Boer RVS (vangstverwerking), De Greef Installaties (sanitair), Polar (koelinstallatie en ijsmachine), Echomaster en RA Engineering /Schotland (nautische apparatuur), SRF Holland (brandblusinstallatie), Desmi (pompen), De Wolf Maritieme Techniek (RIB boot), Van Wingerden (zak-ramen), Rustenburg (compressoren), Kalkman (boegschroef type Bèta 150E,150 pk, elektrisch aangedreven met frequentieomvormer), LUITEC (startcompressor), Kraayenveld (ankerlier), Hoenderop (hydrofoor), Snijtech (snij- en zetwerk), Straalbedrijf W. Schouten (stralen), Teignbridge Propellors International/Spanje (schroef), TYM Ganain/Spanje (straalbuis), Windex Engineering (roosters), Winel (deuren), Merx Trade (afsluiters), Hora (ramen), Houtkooper Isolatietechniek en Dokter Assurantiën (verzekeringen).


Traditionele tuigen voor schol, tong, zeeduivel en meer uit gebied VII.Traditionele tuigen voor schol, tong, zeeduivel en meer uit gebied VII.

Timmerwerk van Wieringer degelijkheid (Schrier).Timmerwerk van Wieringer degelijkheid (Schrier).

Echomaster en RA Engineering uit Schotland leverden de nautische apparatuur.Echomaster en RA Engineering uit Schotland leverden de nautische apparatuur.

De BM 100 ‘Georgina of Ladram’ is nummer 23 van de Waterdance-vloot.De BM 100 ‘Georgina of Ladram’ is nummer 23 van de Waterdance-vloot.

In het visruim kunnen 1.050 kisten, maar dat zal niet vaak voorkomen.In het visruim kunnen 1.050 kisten, maar dat zal niet vaak voorkomen.

Bij Waterdance zijn ze fan van ABC.Bij Waterdance zijn ze fan van ABC.

Voor de lieren van de hele vloot verlaat Waterdance zich meestal op Luyt.Voor de lieren van de hele vloot verlaat Waterdance zich meestal op Luyt.

Een net afgewerkt nettenruim.Een net afgewerkt nettenruim.