Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Nieuwbouwer Z 21 ‘Avanti’ vervangt twee bokkers

‘Alles in de strijd gegooid’

STELLENDAM/OOSTKERKE – Steve Depaepe van Rederij Devan uit Oostkerke (Damme) laat een nieuwe bokker Z 21 ‘Avanti’ bouwen door Maaskant Shipyards. De nieuwbouwer vervangt straks de beide boomkorkotters Z 84 en Z 15.

Bouwer en opdrachtgever kwamen eind vorig jaar al onder voorwaarden tot overeenstemming. De afgelopen maanden had Depaepe nodig om de financiering en bemanningszaken te regelen alvorens de nieuwbouwopdracht publiek te kunnen maken.

In het najaar van 2018 werden op de Urker visserijbeurs de eerste contacten gelegd tussen Depaepe en Eric Moerkerk van Maaskant. Moerkerk liet een interessante schets van een nieuw bokkermodel zien. Dat leek Depaepe evenwel onbereikbaar, hij had het idee om zijn Z 84 grootscheeps te verbouwen (nieuwe brug en nettenrol achterop) en te verlengen. Maar het kostenplaatje van 3,5 miljoen euro hield hem tegen. Vervolgens werd de markt voor tweedehandsvaartuigen verkend. Door de Vlaamse eis dat schepen maximaal 385 GT groot mogen zijn, zou dat in de meeste gevallen echter een extra investering betekenen om de kotter te verkleinen. Kapitaalsvernietiging dus.

Mede dankzij subsidie van de Vlaamse overheid werd nieuwbouw toch een serieuze optie. ,,We hebben alles in de strijd gegooid, en zijn reuzeblij en trots dat het gelukt is. Damen neemt onze Z 84 in, die gaat komende week al naar Stellendam. Bemanningsleden hebben een stek gevonden op de Z 45, dat is ook een geruststelling. En onze Z 15 ligt inmiddels voor de kant bij Gardec om omgenummerd te worden in Z 84, en gaat met ingang van 2022 zonder vangstrechten in de verkoop. De rechten van de Z 15 zijn verkocht aan Jelle Hakvoort van de Z 575.’’

De nieuwe Z 21 wordt vrijwel gelijk aan de nieuwbouwer Z 91 ‘Franson’ die door Maaskant voor de familie Cattoor wordt gebouwd. De 38 meter lange casco’s worden gebouwd in Polen. Voor de vangstverwerking is afgelopen maand overeenstemming bereikt met de VCU. Eerder is al aan Luyt opdracht gegeven voor het lierenpakket en de hoofdmotoren komen van ABC uit het Belgische Gent. Depaepe kiest wel voor andere brugapparatuur (De Boer Marine) en koeling (Promac).

Steve Depaepe kiest bewust voor het scheepsnummer ‘21’ in het bouwjaar 2021. Eind volgend jaar moet de nieuwe Z 21 visklaar zijn. ,,Dat nummer is ook nog nooit gebruikt.’’ Over de Italiaanse naam ‘Avanati’, zegt Depaepe: ,,We willen niet blijven stilstaan, maar moeten vooruit! We kijken hoopvol naar de toekomst.’’

Met zijn 44 jaar is Depaepe een relatief jonge reder. ,,We kunnen nu nog investeren.'' In juni 2011 begon hij voor zichzelf toen de Z 84 ‘Albrecht Rodenbach’ werd aangekocht en vernoemd in ‘Calypso’. Drie jaar geleden breidde hij uit met de Z 15 ‘Zilvermeeuw’. Voorheen voer Steve Depaepe op de Z 186, het schip van zijn ouders. Daarna was hij ‘vliegende motorist’ bij reder Luickx, dat wil zeggen afwisselend machinist op de Z 526 en Z 548. Als jonge knaap startte Depaepe zijn loopbaan op de garnalenkotter Z 12. ,,Een Maaskantkottertje.’’