Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.

Nederlandse matten voor Denen en Fransen

STELLENDAM/URK – Mattentuigen beleven een revival. Eerder deze maand maakte de VCU op Urk voor het eerst een dergelijk tuig, voor de Zeeuwse bokker ARM 20 van Marijs. Vorige week vrijdag werd een compleet mattentuig in de haven van Harlingen ingestoken op de Deense bokker L 510 van Erik Kloster, al jaren klant en ook lid van de VCU. Het was voor Kloster ook een primeur. Direct nadat de tuigen aan boord waren gekomen vertrok de L 510 uit Harlingen, om gelijk een paar trekken te maken.

De netten met kettingmatten hebben een aantal voordelen. Er kan gevist worden in ‘de stenen’, en de vissnelheid is lager, wat de brandstofrekening enorm drukt. De VCU treedt liever niet in details over de bouw van de mattentuigen. ,,De grote mat van ketting is het meest specifiek’’, zegt Albert Hartman. ,,De VCU is blij met het vertrouwen van Kloster. Voor ons is het ook nieuw. Gelukkig hebben we goede adviseurs.’’

Door CIV Westvoorn op Stellendam zijn kleine, 4,5 meter mattentuigjes gemaakt voor de nieuwe, bij Padmos gebouwde ‘Charles de Foucauld III’ van de Franse familie Ramet uit Etaples. ,,Niks nieuws voor ons’’, zegt Arie Lokker van Westvoorn. ,,Maar het is wel nieuw dat er weer een Fransman met de kettingmatten gaat vissen.’’ Hopelijk nog deze week zou het tuig met de ‘Padmos-vrachtwagen’ naar Boulogne gaan.

De familie Ramet heeft helaas nog niet kunnen vissen met hun nieuwe aanwinst; de Franse scheepvaartinspectie is door alle beperkingen van het openbare leven vanwege corona nog steeds niet aan boord geweest. Als dat nog deze week zou gebeuren, kan de ‘Charles de Foucauld III’ nog maar enkele dagen op sint-jakobsschelpen vissen. Het seizoen daarvoor sluit op 15 mei. Dan worden de tuigen van Westvoorn ingestoken voor de boomkorvisserij.