Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Franse kustvisser voor platvis en scallops

BL 935969 'Charles de Foucauld' naar thuishaven Boulogne

BRUINISSE – De voertaal op de werf van Padmos in Bruinisse is weer volledig Zeeuws. De nieuwe BL 935969 ‘Charles de Foucauld’ is vorige week donderdag vertrokken richting thuishaven Boulogne.

De ‘Charles de Foucauld’ is voor Nederlandse begrippen een bijzonder scheepje. Maar ook voor Franse begrippen. ,,De eerste in zijn soort in Frankrijk’’, zegt een trotse Luc Ramet (54), die zoals bijna alle in Boulogne aanvoerende en havenende vissers woont in Etaples. Die plaats staat ook naast Boulogne op de kont van het schip. In het altijd hectische uurtje voor het vertrek van een nieuwbouwer van de werf is Ramet de rust zelve. Hij oogt tevreden met z’n nieuwe schip, en draagt dat ook uit.

Tipping doors en banden voor bij scalloping.Tipping doors en banden voor bij scalloping.

Als vervanger van zijn vorige schip had Ramet aanvankelijk een groter schip in gedachten. Omdat hij echter ook graag op schelpen wil blijven vissen in viswateren waarvoor een maximale lengte van 16 meter geldt, zoals de Baie de la Seine, kreeg het scheepje een lengte over alles van 15,95 meter, met een holte van 3,60 meter. Dat de BL 935969 met 7 meter zo opvallend breed is, heeft met name te maken met de bijzonder zware stabiliteitseisen in Frankrijk.

Van september tot in mei vist Ramet op met name sint-jakobsschelpen, en daarbij worden de grote in rvs uitgevoerde ‘tipping doors’ aan weerszijden van het schip gebruikt, die ook bij de scallopers in het Verenigd Koninkrijk gemeengoed zijn. De stalen korven voor de scallops zijn in Boulogne gemaakt.

In de zomermaanden vist de ‘Charles de Foucauld’ als boomkorkotter op platvis. Dan komen er opvangbakken en een sorteerband aan dek. Westvoorn leverde de tuigage voor de platvisvisserij, en Ramet gaat van de zomer ook vissen met bij Westvoorn gemaakte kettingmatjes. De vis wordt verkocht in Boulogne.

Haring

Ramet blijft nog een jaar of twee schipper, en kan daarna als Fransman zijnde met pensioen. Hij heeft al een zoon aan boord, Matthieu (30), die hem als schipper zal opvolgen. Bijzonder is dat zoon Thomas (24) al enkele jaren bij Padmos werkt, waar hij op de vestigingen Bruinisse en Stellendam en vrijdag in het kantoortje van Padmos op de haven van Boulogne vaak fungeert als tussenpersoon voor de Franse opdrachtgevers.

Van links naar rechts Thomas, Matthieu en Luc Ramet en machinist Cedric Hivart.Van links naar rechts Thomas, Matthieu en Luc Ramet en machinist Cedric Hivart.

Bij de bouw van de ‘Charles de Foucauld’ was Thomas, die voor doordeweeks een huisje huurt in Ouddorp, assistent-projectmanager. Op de vraag of dat misschien nog korting heeft opgeleverd antwoorden vader en zonen met gulle lach, maar wel ontkennend.

‘Charles de Foucauld III’ heet het schip officieel in de documenten, omdat dit het derde schip voor de vissersfamilie Ramet is, maar daar is op de kont alleen ‘Charles de Foucauld’ van overgebleven. De eerste ‘Charles de Foucauld’ was een in 1957 gebouwd houten scheepje, dat niet meer operationeel is en nu als museumschip in Etaples te bewonderen is. De familie viste er vooral mee op haring. Nummer 2 was een in 1980 gebouwde polyester scalloper, waarmee behalve op haring ook op scallops en platvis werd gevist. Dit scheepje heeft Ramet verkocht en vaart nu voor een andere eigenaar als BL 463883 ‘Parti de Rien’. Ramet wil zich helemaal focussen op één goed en multifunctioneel vaartuig, voor het eerst eentje van staal.

Mitsubishi

De BL 935969 is grotendeels van Bruse en Stellendamse makelij. Het ontwerp is van Padmos (C-Job maakte de productietekeningen). De stalen secties werden gebouwd bij Mostacon op Stellendam, het casco werd vervolgens in elkaar gezet bij Padmos op Stellendam en afgebouwd bij Padmos op Bruinisse. De hoofdmotor is een Mitsubishi S6 A3 van 221 kW, de hulpmotor een Mitsubishi 6D16. ADS Van Stigt leverde de Masson W 6000 reductiekeerkoppeling (9,916:1). De schroef is een 2.000 mm Promarin. Wetec (elektrische installatie) en IJtama (betimmering en isolatie) zijn belangrijke plaatselijke toeleveranciers, evenals Schavicast (schilderwerk).

De vislieren zijn van Padmos-fabrikaat.De vislieren zijn van Padmos-fabrikaat.

Doop

Volgens planning vertrok de BL 935969 in de loop van donderdag vanuit Bruinisse naar Frankrijk, met aan boord vader Ramet en de twee zonen, machinist Cedric Hivart en enkele monteurs. Vrijdagochtend 9.00 uur knoopte de nieuwe Fransman vast in thuishaven Boulogne.

Vanwege de corona-perikelen is de ‘Charles de Foucauld’ pas na aankomst in Frankrijk gekeurd door de Franse Affaire Maritime. In de loop van volgende week zal de eerste visreis aanvangen, op scallops.

Naamgever Charles de Foucauld (1858-1916) was een tot de verbeelding sprekende Fransman, die zich ontwikkelde van soldaat en ontdekkingsreiziger tot priester en grondlegger van een christelijke leer. Hij werd in 1916 vermoord door de Toearegs in Algerije, waar hij vanaf 1911 leefde als kluizenaar in een zelf gebouwde ‘kluis’. Volgens Thomas is hij voor de christelijke familie Ramet altijd een belangrijke inspiratiebron geweest.

Fransen laten bij een nieuw schip de doopplechtigheid en bijhorende festiviteiten nooit voorbij gaan, maar die zijn voor de ‘Charles de Foucauld’ gezien de omstandigheden ook uitgesteld. ,,Misschien in juni’’, zegt Ramet. ,,Afhankelijk van de corona-maatregelen.’’

Foto: C. Hameeteman - De 'Charles de Foucauld' op weg naar Frankrijk.Foto: C. Hameeteman - De 'Charles de Foucauld' op weg naar Frankrijk.