Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Gardec investeert in efficiency

Het eerste vissersschip in nieuwe dok

ZEEBRUGGE – Een sleepboot ging nog voor, maar de Z 18 was vorige week het eerste visserijschip in het nieuwe droogdok van Gardec. De bokker van Versluys-Couwyzer heeft drie weken bij Gardec gelegen, voor onder meer twee nieuwe generatorsets, herstelling van de lier en rvs relingboorden. In het dok werden de nieuwe beunkoelers geplaatst en werd het schip 'gewassen'. Afgelopen dinsdag was de klus geklaard en kon de kotter weer ter visserij.

Met het nieuwe dok heeft Gardec, als grootste scheepswerf aan de Belgische kust, een belangrijke investering gedaan en een grote efficiëntieslag gemaakt. Het dok is gebouwd op een werf van Damen in het Roemeense Magalia en kwam begin dit jaar na een lange sleep aan in Zeebrugge. ,,We wilden een goed gevuld dok, waarmee je goed kunt werken. We kunnen nu snel dokken. Er staan vier grote pompen geïnstalleerd. Daarmee kost het 35 minuten om het dok naar beneden te krijgen en 35 minuten om het naar boven te krijgen'', vertelt technisch manager Dieter D'hoedt van Gardec.

Diepgang is met 6,25 meter ook geen probleem meer. ,,Dat was voorheen altijd maar kantje boord.'' Daarnaast is de opvang van afvalwater en het werken met kranen nu veel beter geregeld. Ontwerp en engineering voor het 80 bij 30 metende dok, met 24 meter binnen de torens, zijn in eigen huis gedaan.

D'hoedt ziet het dok als een mooie aanvulling voor de Vlaamse kust in het algemeen en Zeebrugge in het bijzonder. Kijkend naar de toekomst; de nieuwe kotters die Zeebrugse reders besteld hebben ziet hij straks graag komen. ,,Voor het nieuwe dok krijgen we nu veel aanvragen. Op de planning staan sleepboten en natuurlijk ook weer kotters.''

Het oude dok is vorige week weggesleept. Na een grote refit zal dat in Rotterdam een nieuw leven krijgen.