Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Onderzoek Noordzeevis op menukaart

Zalm is de baas op Scheveningen

SCHEVENINGEN – Zalm was in 2019 de meest aangeboden vissoort op de menukaarten van de restaurants aan de Scheveningse havens. Dit blijkt uit een onderzoek dat Schuttelaar & Partners uitvoerde in opdracht van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

In de restaurants rond de havens van Scheveningen zou men heel veel Noordzeevis op de menukaarten verwachten. In het zogenoemde 'haven-menukaartenonderzoek', dat voor de eerste keer werd uitgevoerd, zijn de menukaarten van 25 restaurants aan de Scheveningse havens onderzocht op de aanwezigheid van vishoofdgerechten met Noordzeevis. De verwachting werd geen bewaarheid.

Zalm, een geïmporteerde vissoort, blijkt de meest gebruikte vis in de vishoofdgerechten van deze restaurants. Van deze gerechten is ruim 20 procent met zalm. Na de zalm volgt tonijn, ook import, en vervolgens de Noordzee-sliptong. De helft van alle visgerechten die worden aangeboden bevat geïmporteerde vissoorten. De grote populariteit van geïmporteerde vissoorten bij de consument wordt als belangrijkste reden genoemd.

Noordzeevis is zeker wel te verkrijgen. Gemiddeld gezien biedt een restaurant drie hoofdgerechten met Noordzeevis aan. De meest aangeboden Noordzeevissoort is sliptong (in 17 procent van de Noordzeevis-hoofdgerechten), daarna volgen Noordzee-zeebaars (14 procent), kabeljauw (12 procent) en Noordzeetong (12 procent). Vijf van de 25 restaurants biedt echter geen enkel Noordzeevis-hoofdgerecht aan; hier valt nog winst te halen. Een eerder uitgevoerd onderzoek bij de vele restaurants op het Scheveningse strand kwam tot soortgelijke conclusies.

Een Menu van de Dag biedt volgens Noordzeevis uit Scheveningen goede mogelijkheden om Noordzeevis op de menukaart te zetten. Veel restaurants doen dat ook; 70 procent van de restaurants die werken met een dagmenu biedt hierbij Noordzeevis aan.

Trends

De stichting doet er alles aan om Noordzeevis uit Scheveningen op de kaart te zetten. Voor het tweede jaar op rij wordt tijdens de Haagse Strand- en Terrasbeurs, die plaatsvindt op maandag 3 februari aanstaande, de Noordzeevis uit Scheveningen award uitgereikt. Deze award zet de Haagse horecagelegenheid die het beste gebruik maakt van Noordzeevis uit Scheveningen in het zonnetje.

Community manager Paul Einerhand van de stichting spotte enkele hoopgevende trends voor 2020 en doet daar graag kond van:

• Seacuterie. De traditionele borrelplank met kaas en worst wordt vervangen door een hippe borrelplank met garnalen, Sint-jakobsschelpen, krabbenscharen, kreeftenworst en sashimi.

• Seaganisme. Veganisme is het eten van enkel plantaardig producten, dus geen vlees, boter, eieren of melk. Bij Seaganism gelden deze regels ook, maar wordt er een uitzondering gemaakt voor vis. Kijk dus niet raar op als iemand opeens vertelt dat hij/zij een seagan is.

• Noordzeevis. Vergeet zalm en tonijn, het is tijd voor Noordzeevis! Maar dan bijv. ook harder, leng, schar en hondshaai.