Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Meer volume, minder motorvermogen

Vlaamse formule voor nieuwbouw aangepast

OOSTENDE – Belgische reders mogen met minder vermogen grotere kotters laten bouwen, tot het bestaande maximum van 385 GT.

'Visserijsector mag grotere vaartuigen in gebruik nemen', berichtte het kabinet van de Vlaamse minister Hilde Crevits afgelopen weekend. Dat blijkt echter een versimpeling te zijn van complexe regelgeving. Waar het feitelijk om gaat is dat er met minder pk's toch voldoende volume wordt toegestaan, legt Emiel Brouckaert van de Rederscentrale uit. De Rederscentrale had met het oog op veiligheid, comfort, leefruimte en opslag om aanpassing van de regelgeving gevraagd.

Kotters in het Vlaamse groot vlootsegment mogen maximaal 385 GT zijn. Dat blijft ongewijzigd. Maar in de visserijwetgeving is een koppeling gemaakt tussen motorvermogen en de grootte van de kotters. In het groot vlootsegment gold de formule dat 0,3 maal de hoeveelheid kW's het maximum GT mocht zijn. De formule is nu aangepast naar 0,36, twintig procent extra dus.

Concrete voorbeelden: De nieuwbouwer Z 19 krijgt een motorvermogen van 1.200 pk, oftewel 881 kW. En dus mag het volume nu 317 GT worden, terwijl dat voorheen niet groter dan 264 GT had mogen zijn. En de serie nieuwe Belgische bokkers van 385 GT die bij Padmos en Maaskant worden gebouwd kunnen toe met 1.070 kW (1.451 pk), waar dat eerder volgens de regelgeving een paar honderd pk meer zou moeten zijn.

Veerkracht

Momenteel bestaat de Vlaamse vissersvloot uit 65 actieve vaartuigen. Volgend jaar komt een handvol nieuwe Belgische kotters in de vaart.

Minister Crevits: ,,Onze vissersvloot is niet zo groot, maar toont veel veerkracht.''