Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Energie van de flyshootlieren terug in het boordnet

LH 357 'Good Hope' laatste uit een serie

URK/MARIN – Het zal voor Nodosa wennen worden. Bijna vijf jaar lang liepen vertegenwoordigers van de rederijfamilie De Boer uit Urk over de Spaanse werf voor contractbesprekingen en begeleiding van nieuwbouwkotters. De LH 357 is de laatste uit een serie.

De LH 357 'Good Hope' vangt komende week de eerste visreis aan. Afgelopen week is de flyshooter/twinrigger vertrokken vanaf de Spaanse nieuwbouwwerf Nodosa.

In 2015 waren Henk de Boer met zijn zoon Louwe de eersten die een contract tekenden met Nodosa, voor nieuwbouw van de LH 356 'Henk Senior'. Oom Cees volgde met de H 144 'Jannetje Cornelis', een identiek vaartuig van de Deense tekentafel van Ove Kristensen (Vestvaerftet). Twee jaar geleden werd een dubbele vervolgopdracht getekend voor de PD 141 'Neeltje' en LH 357. Allemaal in dezelfde serie met een lengte van 28,6 en een breedte van 10 meter. Tussendoor gaven Willem de Boer en zonen opdracht voor nieuwbouw van de FD 157 'Jacoba Maria', een afwijkend en groter model dat in Nederland is getekend en eind vorig jaar in de vaart kwam. Alle vijf zijn onder de Britse vlag van Osprey Trawlers gebouwd, waarin Willem, Henk en Cees de Boer met hun zonen samenwerken.

Overdracht

De officiële overdracht van de LH 357 vond op donderdag 9 januari plaats. In aanwezigheid van familie, bemanning en vertegenwoordigers van ABC, De Boer Marine, ABN AMRO en Profinis. 's Morgens werden tijdens een proefvaart in de baai van Pontevedra de vlaggen aan boord gewisseld. Vanwege het regenachtige weer volgden de speeches vooraf aan een diner in het restaurant. Commercieel directeur Gosse Ramon van Nodosa zei terug te kijken op plezierige jaren met de familie De Boer. Louwe de Boer sprak namens zijn vader en broers woorden van waardering aan het adres van Nodosa en toeleveranciers. Directeur Meindert Hoefnagel van Profinis overhandigde de scheepsbijbel aan mede-schipper Jan de Boer.

Louwe de Boer (49) wordt samen met zijn broer Jan (afwisselend) schipper op de LH 357, waarmee in het winterhalfjaar de flyshootvisserij en in het zomerseizoen de twinrigvisserij wordt beoefend. Voor Jan (46) is dat allemaal nieuw, hij heeft zijn leven lang gebokt en stapt over vanaf de PZ 657 'Our Anna' (ex-HD 38). Jongste broer Albert schippert nu op de Britse boomkorkotter van de rederij. Broer Meindert is schipper op de LH 356. Broer Karel is machinist op de LH 357.

Hoofdrol voor De Boer Marine in de brug.Hoofdrol voor De Boer Marine in de brug.

,,De LH 357 is de laatste uit de serie van vier, met de LH 356 waren we de eersten. Wat kinderziektes heb je altijd, en die zijn keurig opgelost. Ik durf te stellen dat deze serie een bewezen concept is met enorme rendementsverbeteringen. Seriebouw is ook effectief gebleken. Het voordeel is ook dat je vooraf precies weet waar je aan toe bent. Omdat het kopieën zijn heb je bijkans geen meerwerk in rekening. Wat extra en anders is, is bij de ondertekening van de contracten al vastgelegd'', vertelt Louwe de Boer.

Wat is anders?

Wat is er anders aan de jongste twee twinriggers/flyshooters? ,,We hebben samen met oom Cees gekozen voor een elektrisch lierenpakket van Naust, de eerste twee hebben hydraulische lieren van Ibercisa. Neef Louwe heeft er met de 'Neeltje' nu bijna drie maanden ervaring mee, tot volle tevredenheid. Het is veel stiller aan boord, ook omdat er nog meer isolatie is aangebracht. Nieuw is ook het powermanagementsysteem. De energie die bijvoorbeeld vrijkomt bij het gecontroleerd remmen van de flyshootlieren op de elektromotoren gaat terug in het boordnet. In plaats van 6-cilinder ABC-motoren staan er op de laatste twee 8 cilinders, maar wel lager in het toerental afgesteld. De brug is nu ingericht door De Boer Marine. Voor het overige zijn er nauwelijks verschillen.''

Ruim vangstverwerkingsdek.Ruim vangstverwerkingsdek.

Wat nu, na al die nieuwbouwers? Louwe: ,,We gaan eerst maar eens kijken hoe de Brexit voor ons allemaal uitpakt. Daarna zien we wel weer verder. We gaan zeker niet investeren in een nieuwe bokker, onze PZ 657 houden we uiteraard wel in topconditie. Boomkorvisserij is een bewezen effectieve vismethode, daar is Urk ook mee groot geworden, maar voor de bedrijfsresultaten ben je zwaar afhankelijk van de brandstofprijzen. Met flyshooten zitten we gemiddeld op circa 2.500 liter brandstof per etmaal, ook afhankelijk van hoe vaak je naar binnen komt om te lossen. Met twinriggen is dat pakweg 3.500 liter gasolie, maar met bokken komen we niet onder de 6.500 liter per etmaal.''

De LH 357 vervangt de H 357 'Good Hope', die in 2018 werd verkocht aan Brands in Urk en werd omgenummerd in UK 160. LH staat voor de Schotse havenplaats Leith.

De flyshoottrommels van Naust Marine hebben een capaciteit van 4.400 meter touw met een diameter van 44 mm.De flyshoottrommels van Naust Marine hebben een capaciteit van 4.400 meter touw met een diameter van 44 mm.

Het visruim voor 1.200 viskisten. Het catchmanagementsysteem is van de VCU.Het visruim voor 1.200 viskisten. Het catchmanagementsysteem is van de VCU.

De ABC-hoofdmotor is afgesteld op 749 kW bij 750 toeren.Pon Power leverde de generatorsets: twee sets met elk een Caterpillar C18 en een Leroy Somer generator (513 kVA/410 ekW, 50 Hz) en een set met een Caterpillar C4.4 en een Leroy Somer generator (123,8 kVA/99 ekW, 50 Hz).De ABC-hoofdmotor is afgesteld op 749 kW bij 750 toeren.Pon Power leverde de generatorsets: twee sets met elk een Caterpillar C18 en een Leroy Somer generator (513 kVA/410 ekW, 50 Hz) en een set ...