Wilt u een abonnement afsluiten, nieuws doorgeven, een advertentie plaatsen of online adverteren in Visserijnieuws? Klik dan hier.
Noordzee International deelt resultaten onderzoeksproject naar Chinese e-commercemarkt

Kansen voor online afzet Noordzeevis in China

URK/SHANGHAI – Uit het nieuws: Het Chinese webplatform Alibaba heeft in het eerste uur (!) van Singles Day een recordomzet gedraaid van 84 miljard yuan, omgerekend zo'n 11 miljard euro. Deze recordomzet in zo'n korte tijd is typerend voor China als de grootste e-commercemarkt ter wereld. Ook voor de visserijsector biedt deze gigantische markt grote kansen. Noordzee International heeft stappen gezet met het subsidieproject 'Dutch Seafood At Chinese Fingertips'.

De Chinese e-commerce-omzet was in 2018 in totaal maar liefst 1,3 biljoen dollar. Dat is 23 procent meer dan in 2017, zo heeft het Chinese CBS becijferd. Via e-commerce kunnen Nederlandse bedrijven een directe brug slaan naar de Chinese consument.

Visgroothandel Noordzee International heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de kansen en uitdagingen voor verkoop van Noordzeevis in de Chinese e-commerce. Dit gebeurde in samenwerking met de PO-Urk. Voor de visserijsector is het van belang om nieuwe afzetmarkten te helpen ontsluiten. De titel van dit project luidt 'Dutch Seafood at Chinese Fingertips'. Denk bij fingertips aan een toetsenbord. Met de resultaten kan de gehele vissector zijn voordeel doen, want het is tot stand gekomen met financiële ondersteuning van het Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij.

Doelstelling onderzoek

Het doel van Noordzee International is de afzet van Noordzeevis, zoals schol, via e-commercekanalen in China te ontwikkelen. Door directe verkoop via deze platforms en/of webshops in China. Noordzee International wil via partnerships of een eigen verkooplocatie expertise opbouwen van de e-commerce-afzetmogelijkheden. Het onderzoek is uitgevoerd in de grote steden Beijing en Shanghai, samen goed voor 45-50 miljoen inwoners.

Noordzee International B.V. viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Het familiebedrijf is in 1994 opgericht door Lubbert Korf. De activiteiten zijn in de loop der jaren fors gegroeid, zowel in verse als gevroren producten. De onderneming exporteert inmiddels 30 verschillende vissoorten over de hele wereld. De klantenkring bestaat uit groothandels, food service, retail en sinds enige tijd dus ook e-commerceplatforms. Noordzee heeft 50 fulltiNoordzee International B.V. viert dit jaar zijn 25-jarig jubileum. Het familiebedrijf is in 1994 opgericht door Lubbert Korf. De activiteiten zijn in de loop der jaren fors gegroeid, zowel in ...

Aanleiding en achtergrond

De Chinese online verkoop van diepgevroren visproducten groeit jaarlijks met 300 procent. China is één van de snelst groeiende economieën met een zeer hoge visconsumptie per inwoner. Het lokale visaanbod kan de grote vraag niet bijbenen. Import is dus nodig en is de afgelopen jaren blijven toenemen.

Noordzee International heeft gekozen voor Beijing en Shanghai als proeftuinen door het hoge aantal online shoppers, de internetpenetratie en uitstekende mogelijkheden voor marktontwikkeling. Shanghai is bovendien het handelscentrum van China en heeft de beste faciliteiten voor directe online verkoop aan consumenten. Beijing is de hoofdstad met kleinere steden in de omgeving. ,,Het was belangrijk om afgebakende gebieden te kiezen omdat we, in combinatie met online, ook offline promotieactiviteiten moeten opzetten ter promotie van onze Nederlandse vissoorten'', zeggen projectmedewerker Lindy Cheng en directielid Rein Kramer van Noordzee International.

Marktonderzoek

De eerste stap die Noordzee heeft gezet, was marktonderzoek uitvoeren. Lindy Cheng: ,,Ik heb zelf een goede kennis van de Chinese taal en cultuur, zo kunnen we de taal en cultuurkloof overbruggen. Dat is in het geval van China niet onbelangrijk. We hebben aan economische seminars deelgenomen, zowel in China als hier in Nederland. Daar hebben we veel waardevolle informatie verzameld over de online verkoop van vissoorten in China. Ook hebben we gebruik gemaakt van marktrapporten en live interactie met Chinese consumenten. Dat hebben we gedaan door gebruik te maken van zoekmachine Baidu, het Weibo blog en de app WeChat. Hierdoor kregen we een goed beeld van de wensen van Chinese consumenten."

Rein Kramer en Lindy Cheng van Noordzee International op een Chinese seafood-expo.Rein Kramer en Lindy Cheng van Noordzee International op een Chinese seafood-expo.

Noordzee International heeft ook seafood-expo's door het hele land bezocht om te weten te komen hoe anderen hun producten vormgeven, promoten en verkopen. Daar werden mogelijke samenwerkingspartners op e-commercegebied gezocht en gevonden om de eerste stap te zetten: Nederlandse visproducten op proef verkopen aan de consument. Uit het onderzoek kwam naar voren dat het verstandig is om via bestaande e-commerceplatforms vis aan de consument te verkopen. Zelf een webshop of platform opzetten is een hele moeilijke stap in een dergelijke markt.

Pilot met online verkoop

Cheng: ,,Daarna hebben we Noordzeevisproducten afgezet via een e-commerceplatform waarmee we goede afspraken hebben gemaakt. Hiervoor moesten we voor e-commerce geschikte verpakkingen en promotiematerialen ontwikkelen om uit te testen. Dat luistert erg nauw. Marketingbureau SPIKKER heeft ons daarbij geholpen. Na deze periode van luisteren, leren en aanpassingen doen aan de marktstrategie, kwamen we tot een pilotproject om nog meer ervaring op te doen in de praktijk. Het productontwerp, productie, export en verkoop tot de ontvangen feedback van samenwerkingspartners duurde in totaal acht maanden. We hebben producten (samples) naar consumenten toegestuurd. Bijvoorbeeld met schol, kabeljauw en scheermessen. Voor de verspreiding hiervan maakten we gebruik van samenwerkingen met diverse Chinese webshops en platforms. Zo hebben we praktijkervaring opgedaan in het samenwerken met Chinese e-commercebedrijven, de prijsstrategie, promotie en de logistieke afhandeling.''

Conclusie en vervolg

Rein Kramer: ,,Concluderend kunnen wij zeggen dat dit project ons veel kennis en vaardigheden heeft opgeleverd over de verkoop van vis op de e-commercemarkt van China. Door het vooronderzoek en de pilot hebben we een nieuwe markt kunnen ontsluiten voor vis uit de Noordzee. Door het positieve resultaat, hebben we besloten de e-commerce-activiteiten voort te zetten. We willen de samenwerking met businesspartners in China uitbreiden met andere partijen op het gebied van e-commerce. We zijn heel blij met de ondersteuning zodat we ons doel mochten bereiken: een afzetmarkt voor Noordzeevis in China."


Adviezen voor e-commerce met vis in China

Er zijn drie belangrijke punten in het onderzoek naar voren gekomen die Noordzee International graag wil delen:

1. Investeer veel tijd om het verschil tussen Europese en Chinese consumenten te leren begrijpen.

Vergeleken met andere soorten op de Chinese markt, is vis uit Nederland relatief onbekend. We moesten daarom veel tijd investeren in uitleg en voorlichting over de producteigenschappen van bijvoorbeeld schol. Daarnaast hebben Chinezen andere eetgewoonten. Zij eten bijvoorbeeld liever het hele visproduct dan filet. Voor Chinese consumenten zijn visproducten uit Nederland dus nieuw. Chinezen zijn gewend aan een rijke verscheidenheid aan lokale, binnenlandse en internationale vissoorten. Het eten van vis heeft een grote rol in de eetcultuur. Investeer daarom veel tijd om de andere vis- en eetcultuur van de Chinese consument onder de knie te krijgen, anders krijg je hier geen voet aan de grond.

2. Let op de financiële risico's bij de stappen die je zet

Er zijn verschillende financiële risico's bij het betreden van de Chinese e-commercemarkt. In de eerste plaats komt het valutarisico. Afgelopen jaren is de Chinese valuta op en neer gegaan door het handelsconflict met de Verenigde Staten. In de tweede plaats wijzigt de Chinese overheid vaak de regels rondom export van visproducten naar China. Ten derde is het oprichten van een onderneming in volledig Nederlands eigendom in dit land niet gemakkelijk. Een ondernemingsplan van minstens 5 jaar vooruit is noodzakelijk. Er is eerst anderhalf jaar nodig om te voldoen aan de juridische regels. Dat kost geld en tijd. Een kortere weg is het kopen van een bestaande onderneming, maar daar zijn veel meer risico's en kosten aan verbonden. In de laatste plaats moet je weten met wie je zaken doet. In China openen dagelijks vele nieuwe webplatforms. Er komen regelmatig nieuwe e-commerceplatforms bij, maar die worden ook weer zeer snel gesloten door slechte resultaten. De twee beste e-commerceplatforms voor vis zijn JD en T-Mall. Deze zijn beide eigendom van grote concerns. Het is verstandig om met hen samen te werken om te testen of je producten aan kunnen slaan.

3. Begrijp de eigen dynamiek van het verkopen van diepgevroren vis op de Chinese e-commercemarkt

Om succesvol via Chinese e-commerceplatforms te verkopen, zijn vier factoren van belang: prijs, voorraad, promotie en verkoopondersteuning. Het gaat niet alleen om de laagste prijs, maar ook om de prijsflexibiliteit die je kunt bieden. Veel platforms vragen een vergoeding voor de ondersteuning in hun marketingkosten. E-commerceplatforms werken niet graag met producten die alleen seizoensgebonden beschikbaar zijn. Zorg dus voor doorlopende voorraad. Bij 'promotie' draait het om het opbouwen van loyaliteit van de consument. Zorg ervoor dat consumenten positieve feedback geven over het product op het platform. Het is daarbij belangrijk om als bedrijf een goede relatie te onderhouden met het platform om ervoor te zorgen dat zij jouw product blijven promoten en consumenten aanzetten tot het geven van goede feedback. Verkoopondersteuning gaat over de capaciteiten van het e-commerceplatform. Om de kwaliteit van je producten te garanderen, moet je er zeker van zijn dat het platform met goede distributeurs werkt. In sommige regio's van China zijn er logistieke partners die garanderen dat ingevroren producten binnen een half uur vanaf het moment van de online bestelling worden afgeleverd bij de consument. Doe daar je voordeel mee.



De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland kende Noordzee International voor het project 'Dutch Seafood at Chinese Fingertips' eind 2016 een subsidiebedrag van 327.055 euro toe, waarvan 245.292 euro uit het EFMZV. De totale subsidiabele uitgaven werden begroot op 6,5 ton. Noordzee International werd in het subsidieproject begeleid door Brands Fundraising & Consultancy.

De aanvraag werd toegekend vanuit de regeling 'Afzetbevorderingsprojecten visserij en aquacultuur'. Producenten- en brancheorganisaties of deelnemers in een samenwerkingsverband kunnen via deze regeling financiële ondersteuning krijgen bij het vinden van nieuwe afzetmarkten of het verbeteren van de kwaliteit en de toegevoegde waarde van visserij- en aquacultuurproducten. Projecten moeten gericht zijn op één of meer van de volgende activiteiten: nieuwe afzetmarkten vinden; kwaliteit of toegevoegde waarde verbeteren; informeren over productiemethode en markt; traceerbaarheid van producten; bekendheid vergroten. Naar verwachting komt er in het derde kwartaal van 2020 opnieuw een openstelling van deze subsidieregeling.

Voor meer informatie en vragen over het project 'Dutch Seafood at Chinese Fingertips': Pieter Brands, tel. 0527-785314 of e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Europese Unie – Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij.Europese Unie – Europees Fonds voor Maritieme Zaken en Visserij.