Eigenaar nodigt betrokkenen uit Eurokotter te bekijken
|
Ex-SC 30 met 5,85 meter verlengd |
|
zondag, 02 januari 2011 |
|
Ex-SC 30 met 5,85 meter verlengd
HOWTH – Op de werf Arklow Marine in het Ierse Howt staat de WD 30 ´Mary Kate´ in twee stukken. De Eurokotter wordt verlengd.
De 24 meter lange WD 30 is de voormalige SC 30 ´Maarten Senior´. Het casco is ooit gebouwd in voormalig Joegoslavië voor scheepswerf Maaskant, maar werd in 1992 afgebouwd bij het toenmalige Hoogenraad en Kuyt te Scheveningen en opgeleverd aan Seefischereibetrieb Bako van Bakker uit Urk. In 2007 werd de kotter verkocht naar Ierland.
Om aan de Ierse stabiliteitseisen te voldoen wordt de Eurokotter nu verlengd met 5,85 meter. Eigenaar C.J. Gaffne heeft betrokken partijen uitgenodigd om de WD 30 te komen bekijken, vanwege discrepanties in opgegeven gewichten.
Directeur Frits van Dongen van Maaskant is verbaasd dat zijn werf bij de betrokkenen hoort. ,,Het is al heel lang geleden, zelfs nog voor mijn tijd, en ik weet niet wat er in de loop van de laatste 19 jaar allemaal met het schip is gebeurd. In mijn optiek zijn wij helemaal geen betrokken partij in deze zaak.´´ Van Dongen wijst erop dat van dit type een hele serie gebouwd is, voor zowel Nederlandse als Duitse en Belgische vlag, en dat er bij verkoop naar het Verenigd Koninkrijk of Ierland het soms nodig is dat de stabiliteit moet worden aangepast vanwege de andere regelgeving met betrekking tot stabiliteit in beide landen. ,,Er ligt ook niets van een claim of zoiets.´´
|
| |